לתרומות לחץ כאן

עניית אמן באמצע התפילה / טוב לו שלא נברא

שאלה:

תודה רבה על האתר הנפלא!
1.באלו חלקים בתפילה מותר לענות לדברים שבקדושה, אם הדבר מפריע לי להתרכז בתפילה מותר לי לא לענות?
2.אם"טוב לו לאדם שלא נברא משנברא" מדוע אנו צריכים לכבד כ"כ הורים הרי אומרים שהחסד הגדול ביותר שהורינו עשו עימנו היא הבאתנו לעולם אבל אם היה טוב יותר שלא נברא אז…(לא באתי למצוא הקלות במצוות כיבוד הורים ואני יודעת שמלבד זה הם עשו עימנו אינספור חסדים)
3. האם אני מחויבת לפסיקות של בי"ד משמר התורה בענייני צניעות?(לדוג' חצאית באורך אמצע שזה ממש קשה לי או שמספיק לדאוג שהברך תהיה מכוסה בכול מצב)

תשובה:

שלום וברכה,

1. בשאלה זו יש הרבה פרטים, תלוי היכן אוחזים ומה נדרשים לענות… בפסוקי דזמרה מותר לענות אמן מכל סוג שהוא, בברכות קריאת שמע, אסור לענות אמן באמצע הברכה, למעט אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, או פסוקי קדוש וברוך בקדושה ועניית ברכו. כמבואר בהרחבה בשו”ע ומשנה ברורה בסי’ סו סעיף ג. אולם בין הפרקים מותר לענות. ראה משנה ברורה שם ס”ק כג. בין גאל ישראל לשמונה עשרה הכל אסור, וכמובן גם בתוך השמונה עשרה. באלוקי נצור, ניתן להפסיק ולומר יהיו לרצון אמרי פי וכו', ואז אפשר לענות אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא, ופסוקי קדוש וברוך של קדושה ואמן של אתה קדוש. וראה כאן עוד תשובות בענין זה.

אם זה מפריע לתפילה אין חיוב לענות, אבל כדאי לענות אמן יהא שמיה רבה וקדושה במקומות המותרים.

2. מה שאמרו טוב לו שלא נברא, הכוונה היא שטוב היה לו יותר שיהיה תיקונו בלי שיברא, אבל אחר שגזרה חכמתו יתברך שיהיה תיקונו של אדם דוקא על ידי שיבוא לעולם הזה, אוי לו אם לא היה נברא, שהרי בכך לא היה מגיע לחיי העולם הבא…

3. העיקר לדינא שיהיה מכוסה הברך בכל מצב ללא חשש, אבל מעבר לכל יש את שאלת הצניעות שהיא תלויה בכל אשה לפי ענינה ואיך שזה מתקבל, אשה גבוהה זקוקה לחצאית ארוכה יותר וכדומה, הכל לפי הענין.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה הרב בקשר לשאלה השנייה, יש לי פשט משלי, הרב יכול להגיד אם זה נשמע טוב.
    המקור הוא בעירובין (יג:), מחלוקת בין ב"ש לבין ב"ה, אך לא כתוב טוב לא שלא נברא, כתוב נוח לו שלא נברא ולזה כולם מסכימים.
    משל למה הדבר דומה? לבן אדם שאכל הרבה דברים מתוקים ויש לו חור בשיניים בעקבות זה, אז הוא צריך ללכת לרופא שיניים שיטפל בו.
    זה נוח שמטפלים לו בשן? לא, אף אחד לא אוהב ללכת לרופא שיניים.
    אך האם זה טוב? כן, עובדה שהוא מוכן לשלם על זה הרבה כסף וזמן.
    אותו דבר בעולם הזה, לא נוח להיבראות (אין סוף לניסיונות), אבל זה בהחלט טוב אם דואגים לעמוד בהם ו"לסתום חורים".
    על רגל אחת.

  2. בכל המפרשים לא נראה כך, הביאור פשוט הוא שכיון שיש לאדם יצר הרע, יותר סיכוי שיכשל משינצח. והסבירו שזה לא הצורה האמיתי של האדם, אלא כל זה נובע מחטא אדם הראשון ובעצם בחטאו גרם שנוח לו שלא יברא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל