לתרומות לחץ כאן

שריפת גופה בדת היהודית

שאלה:

שלום, רציתי לשאול האם ישנה אפשרות לשרוף את גופת היהודי לאחר מותו? למה אני שואל זאת, משום שהייתה כתבה כי הקברים תופסים שטחי אדמות ואזורים שהיו יכולים להיות לבניית בתים וערים ליהודים, תוך כמה שנים יתייקרו האדמות עוד יותר משום שאין כבר מקום לקבור אנשים.
השאלה שלי זה האם לא כדאי להחליט לשרוף גופות יהודים ולחסוך במקום? מה שיוביל לכך שבמקום קברים ייבנו בתים ושכונות וערים חדשות שיהודים יוכלו לגור ולחיות שם? האם הרבנים אינם חושבים על העניין הזה? הרי כל שנה יוקר המחייה גדל וכך גם התייקרות האדמות. אני לא רוצה לחשוב בכלל שבגלל שקברו אותי באדמה אז הקבר שלי תופס מקום שיכל להיות בית של יהודי חי.

תשובה:

שלום וברכה

היהדות כידוע מקפידה מאוד על כבוד המת ועל מצות הקבורה בקרקע שהיא אחת ממצוות התורה "כי קבור תקברנו ביום ההוא", ולכן יש איסור גמור לשרוף גופה, עד כדי שהפוסקים דנו האם להתאבל על אדם שציוה לשרוף את גופתו לאחר מותו. הרעיון סביב מצוה זו, הוא שהנשמה לא לגמרי מסתלקת מהגוף, מעט חיות וקשר יש בין הנשמה לגוף, ולכן יש את העלייה לקבר בכל שנה ביום הפטירה ובהזדמנויות נוספות. כמו כן, עם ישראל מאמין בתחיית המתים לעתיד לבוא, ואף תחייה זו תבוא להם ממה שנותר בקבר.

האמירה על מחסור בקרקעות אינה נכונה, רוב הארץ אינה מיושבת, אני מסכים שיש מחסור בקרקעות בתוך בתי הקברות הקיימים במרכזי הערים, כמו הר המנוחות בירושלים, אבל עם קצת רצון טוב ניתן להכשיר קרקע לקבורה בהרים שסביב ירושלים, באיזור מעלה אדומים השומם לחלוטין לאורך עשרות קילומטרים, וכיוצא בזה.

יש לנו מספיק קרקעות ומשאבים כדי לקיים את הערכים המסורים לנו מדור דור.

אגב, צריך לדעת שהרבנים ביהדות אינם מחוקקים אלא שופטים, כלומר, התורה מסורה לנו מהר סיני, אי אפשר להחליט שלאור מצוקת הקרקעות אנחנו משנים הלכות… הרבנים רק לומדים את ההלכה בקיאים בה ופוסקים על פיה.

ברכה והצלחה ובשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל