שאלה:
שלום וברכה
ראיתי ברמב"ם ע"ז פ"ב שאין מקבלים בעלי תשובה לעולם, שנאמר כל באיה לא ישובון. מה זה אומר למעשה? לא לצרף למנין?
תודה
תשובה:
מדובר דוקא במי שעובר על איסור עבודה זרה במזיד ובשאט נפש ומחפש ותר כל הזמן איך להכעיס את הבורא יתברך. לא בסתם חוטא לתיאבון ובודאי לא במי שנולד חילוני, שאדרבה, קדוש יאמר לו שאוזר עוז וגבורה ושב אל בוראו. מדובר באדם שמכיר את ה' ומחפש פשוט להכעיס אותו… כל זה מציאות שכמעט לא מצויה לעולם.
מקורות:
ראה בארות המים על דברי הרמב"ם שם והוכחתו מסתירת דברי הרמב"ם לכאורה בהל' תשובה.
מדוע שלא יקבלו גם אותו בתשובה? הרי אם בסופו של דבר הוא חוזר בתשובה באמת ובתמים הרי אין דבר העומד בפני התשובה!
כנראה שי אפשרות שאדם יגיע למצב שלא מקבלים אותו, כמו אחר אלישע בן אבויה, אף כי היום למדתי את המאמר הראשון בס' שפתח חיים על ימים נוראים, ושם הוא מבאר בהקבלה בן אלישע בן אבויה לאלעזר בן דורדיא שבעצם האמירה הזו באה לעורר את האדם, ואם יחזור בכל זאת יתקבל, ראה שם.
השאר תגובה