לתרומות לחץ כאן

נדר

שאלה:

שלום לכבוד הרב
שאלה לגבי נדר:
בעבודה שלי (חינו"מ) הייתי צריך את המחשב וגיליתי שהוא נפרץ ונבהלתי מאוד ועלה לי בראש שאני צריך לקבל איזה נדר, אולי לא להשתמש במחשב הזה או בכמה מחשבים או אולי בכלל לא להשתמש במחשבים ואפילו חשבתי שאקבל באופן חמור של ארור ושמתא. אך אחרי זמן מה אמרתי בלבי שאני מכיר את עצמי שאני אתחיל לחשוש מה קיבלתי ואמרתי שלא אנדור כלום.
למחרת שוב ראיתי שהמחשב לא מסונן אז שוב חשבתי לקבל נדר על עצמי ועלה לי בראש שאקבל שאם אראה משהו לא טוב במחשב אשלם סכום גדול לצדקה וגם מזה ירדתי בסוף וקיבלתי על עצמי משהו מסויים מאוד למשך תקופה קצרה.
אך כמו שחשבתי התחילו לי ספיקות חזקים אולי היה רגע שקיבלתי באופן גמור לא להשתמש כלל או לשלם סכום לצדקה (כי התכנון לקבל היה גמור)או אולי אפילו על כל מראה ברחוב ואפילו אם נגיד שלא חל במחשבה אולי הוצאתי בפה תוך כדי הרהור. ואז מרוב ספק עלה לי בראש שאני אעשה התרת נדרים או שבינתיים אחמיר ע"ע. ואז חשבתי שזה גופא נדר. אז התקשרתי לבית הוראה המקומי ואמר לי הרב למה לא תעשה התרה. (וציין שמחשבות של אולי אעשה כך וכך אינן נדר) באתי לבית הוראה ואמרתי לו שיש לי נטייה לנערוון בהלכה וסיפרתי לו הנ"ל ואמר שנראה שכזה דבר נחשב ל"דבר מצווה" ואפשר להתיר מדוחק והתיר לי (נ"ל שאמר שמסתמא לא נדרתי אבל מספק נתיר) ואז אמרתי לו אם נדרתי לתת סכום לצדקה ואמר זה אני לא אתיר אבל מסתמא לא נדרת.
ועדיין יש לי חששות שאולי אחרי פסק הרב -לעשות התרה- שהלכתי לקיימו זה עצמו נחשב קבלה (גם לגבי דברים נוספים שלא ציינתי לרב בטלפון וכן אח"כ לא התיר לי) או מחשבות לעשות התרה על עוד אי אילו ספיקות או מחשבות שאני "אאפס" את הכל ואעשה התרה על הכל כי זה דרכי גם בעלמא שעד שאני לא מסדר הכל ביסודיות איני מתקדם לכן יתכן שזה היה מחשבות החלטיות ואולי כיון שתכננתי "לאפס" הכל ע"י התרה הרי זה גופא קבלה.
ואציין שהרב הנ"ל לא צירף כסניף את הנושא הידוע של המודעא בער"ה וכן לא פטר אותי בשל כפיתיות.
ובשל המורכבות של השאלה שזה קצת קשה לי בבית הוראה אמרתי שאשאל כאן בכתובים.
אציין שפשיטא שאחרי כזה סיבוך אני מתרחק מאד מנדרים. וכן שפניתי להנהלה לסדר המחשב.
בתודה וברכה על כל המענה והסבלנות לכל אחד (יתכן שיהיו לי עוד שאלות וסליחה מראש)

תשובה:

לא נדרת כלום וזה סתם לחץ מיותר, אבל למה אין סינון למחשב? במקום לרצות לנדור ולהלחץ לחינם, פשוט תדרוש לעשות סינון למחשב. לא עובדים עם מחשב שאינו מסונן כהלכה.

ברכה והצלחה.

מקורות:

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל