לתרומות לחץ כאן

שלא תהא שבת קלה בעיניהם, חולה שיש בו סכנה.

שאלה:

■לגבי ההלכה:
"כשעושים דברים אלו
[מלאכות שאסורות בשבת,
שדחויות עבור חולה בספק/ב-סכנת נפשות],
אין עושים אותם לא על ידי גויים
ולא על ידי קטנים
ולא על ידי עבדים
ולא על ידי נשים,
כדי שלא תהא שבת קלה בעיניהם,
אלא על ידי גדולי ישראל וחכמיהם."
[.משנה תורה להרמבם.
הלכות שבת. פרק ב'. סעיף ג.].
1]■האם גם בדורנו מקפידים על כך?
או שזה נדיר למצוא כאלו
שהם חלק מ-"גדולי ישראל וחכמיהם"
שיושבים דרך קבע
בבתי רפואה יהודים אורתודוקסים בישראל,
בשביל להתעסק במלאכות-אסורות בשבת
שדחויות עבור חולה בספק/ב-סכנת נפשות,
משום שקיימת עדיפות
לזריזים-ולמדויקים-פיזית,
עד כדי כך שההלכה הזאת
כמעט ולא מתקיימת בפועל,
למעט עבודתו של רב-בית-הרפואה
וצוות עבודה מצומצם ששייך לו?
[מצומצם בייחס לכלל התפקידים
בבית הרפואה ובצוותי איחוד-הצלה וכדומה,
שממלאים צורכיהם של
חולים עם ספק סכנת נפשות
או עם סכנת נפשות ממש.].
2]■האם האיסור הזה נכון
גם בגויים-של-שבת של דורנו?
או שהגויים הפכו להיות משכילים יותר,
ולכן כן מותר לכתחילה לתת לגויים
לקיים מלאכות בשבת לצורך חולה
שקיים בו לפחות ספק סכנת נפשות?
3]■האם האיסור הזה נכון
גם בנשים של דורנו?
או שמשום שבדורנו
קיימות יותר נשים שלומדות תורה,
ומבינות את חשיבות השבת,
אז כן מותר לכתחילה לתת לנשים כאלו
לקיים מלאכות בשבת לצורך חולה
שקיים בו לפחות ספק סכנת נפשות?

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

אין הכוונה שחייבים לחפש תלמידי חכמים.. אלא להיפך, כאשר יש תלמיד חכם באיזור או סתם גדול, ויש מצב של פיקוח נפש, אין לחפש קטן או גוי מה שיכול לעכב את הטיפול, אלא אדרבה דוקא התלמיד חכם יבצע כדי להורות שזה היתר גמור ללא חשש. אבל אם יש גם קטן נגיש, או גוי, ואין הבדל מי יעשה כולם כאן, אין ענין להתעכב ולהורות שדוקא תלמיד חכם יעשה… 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל