לתרומות לחץ כאן

מהו זה "אורטודוקס מודרני" "דתי מודרני"

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

רציתי להבין מה זה מה שאנשים קוראים מודרני אורטודוקס "דתי מודרני" או חרדי מודרני? אינני מבין מה מתכוונים בזה ואסביר מדוע.

א- יש מבוכה בענין כי יש חושבים שלהיות מודרני הוא רשות לעבור על איסורי תורה ברשות התורה וזה בגדר התורה, ואחרים "מחמירים" יותר מידי, והרי הכל טעות גמור ושטויות כגון:
אשה שאינה מכסה את ראשה ומחשב את עצמה דתיה מודרני כי ענין כיסוי הראש לה זה חומרא של חרדים ולא צריך את זה. או לובשת מכנסיים וגם עוד מחשבת את עצמה "מודרני אורטודוקס" כי גם זה ודאי חומרא של אנשים קנאי, וכדומה אצל גברים שחושבים שלעלות על הר הבית זה מותר, או להיות ידיד או חבר עם נשים ללא חתונה או בגדר של שידוכים וכו' וכו' כידוע.
וברור שזה אינו דבר מותר , אלא תמצית למצוא היתר למעשה נגד הלכה ללא הרגשה של אשמה.

ב- ויש שמקיימים יותר מצות אלא שהם כצאן ללא רועה, שעושים הנראה להם, ואין צריך לומר שיחפשו הרב רק לקולות אבל כשיש דבר חשוב ואין צריך לומר חשוב ביותר לא מקבלים פסקי גדול הדור ואין להם כ"כ חיבור להם, אלא כשזה דבר הנוגע שאז מצטטים גדולי הדור כדי לנצח איזה שהו דבר לטובתם.

ג- יש סוג אחר, שקטן מאוד, שאנשים מלומדים שהלכו לישובות וכוללים של אמת אלא שהדיח תבשילם ואף שלא יצא מן הדרך ולא פרצו בעבירה מ"מ יש להם דרך בודד ואינם סומכים על גדולי דור ויש להם דעות, ובדרך כלל מתרחקים את עצמם מן חדרים ואורמים או לא זה של חרדים לא לנו, ומדברים שלילי לגבי חרדים כאילו כולנו שוגגים והם הגדולים בעיניהם המחזיקי אמת.

לא מבין את זה, אלא לי נראה שאין דבר כזה, אלא יש בני אדם יודע הלכה ובודק אצל מורה צדק, דהיינו לא כולם יהיו ב-100% שווה, שיש אלו שלא עזבו הבית המדרש מעולם ואשריהם זו מעלה!! ויש אלו שמאיזו סיבה (בדרך כלל פרנסה) היו צריכים למעט השעות הלימוד מפני איזה דוחק, ואז להם שייך לדעת איך להשתמש כלי עבודה כמו מחשב, או אם יעזור לבית איזה שהוא כלי טכנולוגיה שישאלו מה המותר וכו' ואין צורך לפחד מן האמת ולהיות בודד כדי להשמש במשהו, אלא חפש האמת והשתמש בכשרות!

וכן לכל דבר צריך לימוד והבנה כדי להגדיל ולעשות הנכון, ולא לצאת מן מסגרת כדי לקיים איסורים זה מעשה נערות.
נכון גם כן שיש בין אנשים חרדים וחסידים משוגעים קנאים שנותנים שם רע למי שרואה מעשיהם ואפשר לאדם שרחוק לטעות שכך הדתיים, אבל גם זה שטות שלכל חברא יש אנשים טפשים והמבין יבין שזה אינו כולם!

לכן אינני מבין מהו דתי מודרני?

תשובה:

 

רבי יוסף ידידי, כמו תמיד אתה אומר דברים נכונים, יהודי צריך לשמור כל מצוות ה' באהבה וביראה ללא כחל וסרק ובהקפדה יתירה, וכל ההגדרות הכל שטויות. וכמו שכתבו בספר קהלת "סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם:" זה בסופו של דבר מה שחשבו, אדם צריך לשמור ולהקפיד לקיים את כל המצוות כהלכתם ואין שום צורה לחמוק מזה. ישנם כאלו שלא זכו ללמוד תורה אצל רב ראוי ואינם יודעים מספיק טוב את ההלכות ויש דברים שחושבים שהם מותרים, מחמת שכך נוהגים אנשי מקומם וכדומה, יתכן שה'  דן אותם לכף זכות בסופו של דבר ומקבל אותם בתשובה, אבל בוודאי שצריך לברר בכל דבר את הדין הנכון ולשאול רב ולעשות שימוש תלמידי חכמים.

רק אגיב משהו על שאלותיך היפות והחשובות, שהם אכן מושפעות מדעת התורה והרצון הכנה לקיים את דבר ה' . שאלתה בתחילה על כך שכיצד יתכן שאישה שאינה מכסה את ראש מחשיבה את עצמה כדתיה או שאר עניינים שבהם אין הקפדה על ההלכה. בוודאי שכאמור צריך להקפיד על ההלכה ואין מקום ליהודי להגדיר את עצמו שהוא איננו מחוייב לחלק מן המצוות ואדרבה אם הוא עושה כן הרי מומר לדבר אחד שעליו אומר הרבינו יונה ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער א: ו ועתה בינה שמעה זאת, כי הוא עיקר גדול. אמת כי יש מן הצדיקים שנכשלים בחטא לפעמים, כענין שנאמר (קהלת ז, כ): "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא", אכן כובשים את יצרם מאת פעם, ואם יפלו בחטא פעם אחת לא ישנו לו, ונקוטו בפניהם, וחוזרים בתשובה. אך כל אשר אינו נזהר מחטא ידוע ואינו מקבל על נפשו להשמר ממנו, גם אם הוא מהעונות הקלים, אף על פי שהוא נזהר מכל העבירות שבתורה, קראוהו חכמי ישראל (חולין ד ב) "מומר לדבר אחד", ואת פושעים נמנה, וגדול עונו מנשוא. כי אם אמור יאמר העבד לרבו: כל אשר תאמר אלי אעשה זולתי דבר אחד – כבר שבר עול אדוניו מעליו, והישר בעיניו יעשה, ועל הענין הזה נאמר (דברים כז, כו): "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת לעשות אותם" – ביאורו, אשר לא יקבל על נפשו לקיים כל דברי התורה מראש ועד סוף, ויורה על זה "אשר לא יקים לעשות", ולא אמר "אשר לא יעשה אותם". זה באמת מאוד חמור, אם עושים כן בכוונה שרק חלק הם שומרים.

החלק השני בשאלה על כך שאנשים לא מקבלים רב ואין להם חיבור לכך ורק כשהדבר לטובתם. שוב כאמור אתה מאוד צודק, כאן אכן אולי אינם נחשבים למומר לדבר אחד. אבל זאת לא יראת שמים אמיתית, אי אפשר לבחור רק מתי שרוצים. וגם שיש ציווי עשה לך רב שאדם צריך דמכות תורנית להיות מחובר אליה ולקבל ממנה. בוודאי שלא ניתן להגדיר שיש חלק מן הדתיים שאינם שומרים על הזהרה זו וודאי שזה לא בסדר ואין לכך מקום כלל וכלל

ועל מה שכתבתה בסוג השליש שיש סוג אחר, שקטן מאוד, שאנשים מלומדים שהלכו לישובות וכוללים של אמת אלא שהדיח תבשילם ואף שלא יצא מן הדרך ולא פרצו בעבירה מ"מ יש להם דרך בודד ואינם סומכים על גדולי דור ויש להם דעות, ובדרך כלל מתרחקים את עצמם מן חדרים ואורמים או לא זה של חרדים לא לנו, ומדברים שלילי לגבי חרדים כאילו כולנו שוגגים והם הגדולים בעיניהם המחזיקי אמת. אתה באמת צודק, אנשים שיש להם דעות עצמיות ואינם סומכים על גדולי הדור אכן זהו דבר חמור מאוד וגרוע ולא יתכן כלל, שהרי כיצד אפשר לבנות את עולם התורה בלי גדולי תורה ויראה שעומדים על גבינו. ואם לא נקבל מהם דברים ונדבר נגדם הרי הכל יקרוס. ועוד הרי משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע וזו צורת דרכה של תורה שהיא נמסרת ממשה רבינו לדור ודור ובכל דור יש בו בחינת משה רבינו שבדור זה וכיצד ניתן לדבר כנגדו. וכאן אין לזה מקום ויתכן שנופלים בחטאים ממש חמורים שמבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מודרני אותיות מידרון + נימרוד.
    מתדרדר במידרון עד שמגיע למדרגת נימרוד.
    זה הכל עצת היצר הרע, כמו שמובא בגמרא בשבת (קה:) ונדה (יג:) אם אני לא טועה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל