לתרומות לחץ כאן

לא תחנם בהכשרת עבירת בניה לגוי

שאלה:

השאלה הבאה כמובן נשאלת רק מהפן ההלכתי [וכולם יודעים שלהבדיל ע"פ חוקי המדינה אסור להפלות בין מגזרים] וזו השאלה (למעשה):
מי שבמקצוע שלה מוציאה היתרי בניה וכד', פנה אלי עו"ד ישראלי בשם זוג שאינו יהודי שמתגורר בקרקע שהיא שלו בחוק. אבל כנראה הבניה שלהם חלקה לא היתה ע"פ החוק והם רוצים להכשיר את העבירות בניה ולהוסיף עוד קומה. האם מותר להוציא עבורם את ההיתר, או שיש בזה לא תחנם. כאמור הקרקע כבר שלהם, וכן חלק מהמגורים הוא חוקי.
שאלה נוספת: במידה והם ירצו להוציא תב"ע להרחבות נוספות על שטח המגרש [לא רק קומה מעל, אלא גם לצדדים וכד'] האם מותר לסייע בידם. ומה הדין באופן שהדירות הנוספות שהם יבנו בכוונתם למכור ליהודים [כי זה בשכונה יהודית]

ניתן לשלוח תשובה למייל ולא לפרסם ברבים

תשובה:

שלום וברכה

יש להקל בנדון זה מכמה פנים: ראשית הקרקע כבר של הגוי, כל הנדון זה רק לאפשר לו בנייה על פי חוק. שנית, הוא כבר בנה, והסיכוי שיהרסו לו קלוש, כך שבעצם אתה לא נותן לו חנייה בקרקע, אלא רק מאפשר לו להסתדר מול החוק ביתר קלות. שלישית, מתן היתר הוא רק גרמא רחוקה, אין כאן מכירה ישירה של קרקע או בנייה ממש, אלא מתן אישור חוקי ויצירת אופציה בלבד. עוד יש לצרך לזה את דברי הישועות מלכו יו"ד סי' נה שכאשר מתן האישור לגוי מאפשר חיזוק התיישבות יהודית זה מותר, וגם כאן, אחר שלא ניתן להפלות בין המגזרים, אז הדרך לאפשר בנייה יהודית היא על ידי מתן אישורים גם לגוי הנזקק וזכאי לכך מכח אותו חוק. אמנם החזון איש שביעית כד חלק על הישועות מלכו בזה. ומכל מקום בצירוף כל הנ"ל נראה להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל