לתרומות לחץ כאן

תשלום ועד בית לדייר שקיבל את הדירה מהקבלן באיחור

שאלה:

קנינו בקבוצת רכישה דירה בבניין, לאחר שהחל הבנין להתאכלס עשינו אסיפת דיירים ומוניתי לועד בית. העברנו 3 אסיפות דיירים להשבחת הנכס, כגון התקנת שער חשמלי לחנייה, מצלמות, גינה ועוד. העלות הכוללת היתה 3,155 ש"ח לדייר. כל האסיפות עברו במנין חוקי וללא התנגדות.
אחד מבעלי הדירות טען שכיון שעדיין הדירה היתה בחזקת חברת הניהול שניהלה את הפרויקט, ועדיין לא קיבל מפתח (ולטענתו החזקה לא עברה לידו), הרי הוא פטור מלשלם זאת. טענתי שגם אם הוא היה כבר והיה מתנגד ההצעה היתה עוברת כי הוא היה המתנגד היחיד.
עברה שנה, והוא מכר את הדירה למישהו אחר שגם לא מוכן לשלם את החוב (אע"פ שיידעתי אותו שיש חוב על הדירה, ובחוזה ביניהם כתוב שכל חוב שיהיה עד רגע זה, המוכר ישלם, אך המוכר פשוט הכחיש וטען שהוא פטור)
לאחר סירובים רבים מול המוכר לשלם את התשלום ולאחר שביקשתי ממנו לבוא לדין תורה והוא התעלם מכך.
רציתי לדעת האם הוא צודק בטענתו?
מי צריך לשלם את הסכום החד"פ? המוכר או הקונה? את מי צריך לתבוע? והאם אפשר לפנות למפקח על המקרקעין?

ושאלה נוספת, קונה הדירה מצא שוכרים רק לאחר חודש וחצי (בתקופה זו הוא גם שיפץ את הדירה, התקין מזגנים) והוא מוכן לשלם רק חצי מתשלום ועד הבית, לטענתו כך הורה לו רב מבני ברק.
האם הוא צודק? או שמא צריך לשלם תשלום מלא?

אודה לתשובתכם.
בברכה

תשובה:

שלום וברכה,

השכן שקנה דירה בבית המשותף חייב לשאת בכל התשלומים שהוסכמו בין השכנים, ולכן אם רוב השכנים הסכימו להתקנת שער ומצלמות הוא חייב להשתתף בהוצאות. וגם לטענתו שהוא עדיין לא קיבל את הדירה, הוא חייב לשלם מיד כשנכנס משום שהרוב כופה עליו לשלם. ולכן הדייר הראשון שקנה את הדירה חייב להשתתף בהוצאות. ויש לתובעו בבית דין רבני, ואסור לתבוע אצל מפקח המקרקעין.

הדייר שקיבל את המפתח חייב לשלם מיד תשלום מלא לוועד הבית, ובפרט שאם הוא נכנס לדירה ושיפץ והשתמש ברכוש המשותף – שחייב לשלם תשלום מלא.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום רב,
    וישר כל על תשובתכם
    בהמשך לשאלה, רציתי לשאול, כאשר פנינו אל המוכר ואינו מעוניין לגשת לבית דין רבני, כעת משסירב, האם מותר לגשת למפקח על המקרקעין?
    כמו כן, יש לנו אסיפת דיירים מחר, ומאחר והיה מי שטען שהוא אינו אמור לשלם על דירה ריקה, רצינו לחתום ברוב של בעלי הדירות כי כל בעל דירה ריקה חייב לשלם, ולהכניס את השורה הזו לתקנון. האם כעת משהסכימו מפורשות רוב בעלי הדירות על דבר זה, זה יועיל לגבות מהמסרבים מטענות שונות? (הכוונה שיהיה אפשר להוציא מהם מכח הלכה אחרת..)

  2. כדי להתיר לפנות לפקח על המקרקעין יש לקבל היתר בית דין, וצריך לתבוע אותו בבית דין תחילה ואם יסרב בית דין יתנו לכם היתר לכמ"ש – כל מה שרוצה, כמבואר בשולחן ערוך חושן משפט הלכות דיינים סימן כו
    סעיף ב: היתה יד עובדי כוכבים תקיפה, ובעל דינו אלם, ואינו יכול להציל ממנו בדייני ישראל, יתבענו לדייני ישראל תחלה; אם לא רצה לבא, נוטל רשות מבית דין ומציל בדייני עובד כוכבים מיד בעל דינו. הגה: ויש רשות לבית דין לילך לפני עובדי כוכבים ולהעיד שזה חייב לזה (בה"ת בשם ר' שרירא). וכל זה דווקא כשאינו רוצה להיות ציית דין, אבל בלאו הכי אסור לבית דין להרשות לדון לפני עובדי כוכבים.
    הדייר שהשאיר דירה ריקה חייב לשלם תשלום מלא. ובפרט שנכנס לשפץ. אם תהיה אסיפת דיירים והרוב יקבע שגם בעלי דירות ריקות משלמים, הרי זה סיבה נוספת לחייב את הדייר.

  3. מאחר הוא רק 3000 ש"ח, ופתיחת תיק מתחיל ב1000 ש"ח לפני שאר ההוצאות הנוספות של הדיונים אם יהיו.
    נראה שלא כדאי בכלל לתבוע, ולבקש מכל הדיירים האחרים שיכסו את החוב של הדייר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל