לתרומות לחץ כאן

ניכוי חוב לצאת ידי חובת מעשר כספים

שאלה:

כמה פעמים ראיתי באתר שניתן לצאת ידי חובת מעשר כספים למשל בויתור חוב לעני או למוסד תורני. היינו שאם למשל חייבים לו 1000 ש"ח במקום לגבות אותם מוותר וכנגד זה מחשיב כאילו נתן 1000 ש"ח מעשר כספים.
אולם כעת ראיתי בספר הר צבי מרצ"פ פרנק, שנשאל האם מי שישיבה חייבת כסף, יכול לזכות להם מכספי המעשרות שלו, ואז לחזור ולגבות מאותו כסף. ומשמע שפשיטא ליה שמ"מ אין עצה פשוטה שיוותר על החוב בתורת מעשר כספים.

תשובה:

לא הבנתי מילים אלו: "יכול לזכות להם מכספי המעשרות שלו, ואז לחזור ולגבות מאותו כסף", והואיל ולא ציינת מקור, אני מתקשה לדון בדברים.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הר צבי גיטין דף ל. גבי המשנה המלוה מעות את הכהן
    אם היה אפשרות לצרף קובץ תמונה הייתי מצרף צילום מסך של הספר (זה באמת מאד יעזור לאתר אם יהיה אפשרות לצרף תמונות, לצורך שאלות שצריכות הסבר, כמו מקום הדלקה, מזוזה, סוכה וכד')

  2. עכשיו אני רואה, הוא בעצם יוצא מנקודת הנחה שמחודשת לי אבל אני מבין אותה ויישר כח, שלמחול לבד ודאי לא יועיל כי יש דין הפרשה, אלא שאולי ניתן להפריש ואז לזכות לישיבה את הכסף ואחר כך לגבותו שוב עבור החוב, ובזה הוא דן האם זו זכות יעבור הישיבה ועוד. אמנם יש לדון האם באמת קיימת חובת הפרשה אנחנו מציינים תמיד לדברי הנודע ביהודה שנוקט שניתן להלוות כסף למעשר, עבור הכנסה עתידית, ובאופן זה הרי גם אין הפרשה, וצ"ע. גם הנצי"ב במשיב דבר יו"ד סי' מט נוקט שדין נתינה בפועל קיים רק במעשר פירות ולא במעשר כספים, ושלא כדברי ההר צבי. ושמחתי עתה לראות בשו"ת בית דינו של שלמה סי' א ממש כדברינו שנית למחול חוב ממעות מעשר ועוד נתחדש שם שאפילו התייאש מהחוב הדין כך, וזה כבר בעיני חידוש גדול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל