לתרומות לחץ כאן

התייעצות

שאלה:

שלום רב,
אני מתנצלת מראש על השאלות שלי שלא תמיד נוגעות להלכה ממש, אלא יותר התייעצות. אין לי רב אחר להתייעץ איתו, ובאתר הזה אני מקבלת תמיד תשובות כל כך אמיתיות מרבנים יראי שמים, ולכן פונה אליכם.
אז ככה 2 שאלות:
1. לצערי הרב הורי בעלי לא חזקים מבחינת דתית, וכל פעם כשהם מתארחים אצלנו הילדים שומעים מהם הרבה ניבולי פה, והרבה לשון הרע… אנחנו משתדלים שלא לדבר על שולחן שבת דברי חולין ובטח לא דיבורים אסורים (לא תמיד זה מצליח, אבל לפחות מאוד משתדלים). כאשר הם מגיעים, שולחן שבת הופך למשהו אחר לגמרי. הרבה יותר דיבורים אסורים והרבה פחות דברי תורה… ואין כמעט דרך להשתיק אותם או לשנות נושא. בפעם האחרונה שהתארחו זה היה ממש בעייתי, ואמרתי לעצמי שאני לא רוצה להזמין אותם יותר. הבעיה היא שהם מזמינים את עצמם. והיום ביקשו להגיע לשבת הקרובה. ערב ר"ה.. מה הרב מציע לעשות?
2. שמעתי עכשיו הרצאה של הרב מנחם שטיין. הוא דיבר על פגעי הטכנולוגיה. בעלי ואני, שנינו עצמאיים שמתעסקים במחשבים ובטכנולוגיה (כל אחד בתחום אחר). מה שאומר שאנחנו חייבים גישה מלאה לאינטרנט, וכן פלאפונים לא כשרים (כן מוגנים). איך אפשר לדעת מה מותר ומה אסור לנו? האם מותר להחזיק מחשב עם אינטרנט פתוח, פלאפון וכו'? ואם אסור מה נעשה עם העסק שכולו בנוי על זה? אשמח מאוד להכוונה…
תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה

1. בנוגע להורים, אין הרבה מה לעשות. לא לתת להורים לבוא הביתה, זה לא אופציה, חלילה וחס, כיבוד הורים ובכלל זה בסיס. רק שני דברים כן יש לומר בענין, ראשית, יש לכם יכולת לנווט קצת את השיחה בשולחן, לא לגמרי, אבל תיצרו נושאי שיחה, אין צורך להשתתף בנושאים שלא לרוחכם. כשאין פרטנר ללשון הרע הוא גווע. לדעתי, הסיבה שאת חשה חוסר הצלחה בענין זה עד עתה, משום שטיפסתם על עץ גבוה… שולחן שבת בלי דברי חולין זה דבר עצום, אבל קשה מאוד… דברי חולין משפחתיים מותרים זה בסדר גמור! גם בשביל הילדים אני לא בטוח שזה מספק שולחן שבת ללא שיח משפחתי חם על מה שהיה השבוע בבית, בבית הספר ובכלל, ככל שתעלו נושאי שיחה נעימים מותרים, יהיה קל יותר להמנע מלשון הרע. אבל כאשר אתם רוצים לדבר רק דברי תורה שלזה אין לכם פרטנר מצד ההורים, ממילא הם קצת משתלטים על השיח בדיבורים שאינם מותרים. שנית, בודאי יש להשתדל בכל הנ"ל, אבל לא להיות היסטריים, ולא ליצור אוירה לא נעימה, זה מזיק יותר מהדיבורים של ההורים. בסופו של יום, הילדים מזהים מה אתם עושים ומה אתם אוהבים, ומה ללמוד מסבא וסבתא ומה לא, ככל שתהיו נעימים ותספקו תחליף הולם, הם לא יושפעו מהם.

2. לגבי האינטרנט, ככל שאתם לוקחים את המקסימום הגנה שהעבודה שלכם מאפשרת זה בסדר, רש שימרו על עצמכם…

שנה טובה ומבורכת.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. אני חייב לשאול ,היא כותבת "גישה מלאה" "אינטרנט פתוח" איזה גבר בעולם יכול להרשות לעצמו אינטרנט פתוח ?? אני חושש שהרב היקל איתם , הרי אדם חייב למסור את כל ממונו בשביל ראייה אסורה אחת ,אז אם שתחפש עבודה אחרת, אשמח לתגובה

  2. זו אכן בעיה שקיימת בהרבה מקומות עבודה, באופן כללי ההמלצה שלי בזה היא לא להביא את זה הביתה, ולא לעבוד על זה לבד, אבל כל אחד לפי יכולותיו וענינו.

  3. שלום לרב.
    כעצמאית גם, נראה שאין פה עניין של יכולת-
    יעידו אנשי עסקים גדולים שעם נטפרי או נתיב בדרגה הגבוהה ביותר מסתדרים
    -אם רק רוצים. וזה לא פוגע בתפקוד העסק כלל. אם צריך בשביל הפרסום דף פייסבוק וכדומה – אפשר בקלות להעביר את זה הלאה. יש אנשים רבים שקידום ונהול הדפים זו ההתמחות שלהם.

    בעניין סמארטפון כידוע מגדולי הדור ונאמניהם -(כדוגמת הרב שבשאלה ועוד. ) לחרדיים לפחוץ זה עניין של חילול ד' במרבית הפעמים. טכנית אפשר להסתדר דרך מחשב נח וחזק או לפחות להחזיקו בבית -לא לצאת אל הרחוב משום מראית עיין. אין הרחוב יודע יודעים מיהו בעל עסק ומי לאו. ובעיקר -אם הסמארטפון פרוץ או לא. בדורנו לא ממהרים לדון לכף זכות…..

  4. עכשיו שמה לב שכתבה שעבודתה קידום דפים אלו או במובן אחר שמצריך להיכנס דווקא למקומות האלו.
    כך שזה נראה אחרת ואם בהכרח יש מראות אסורות ממש – מקובלנו שיש לשקול אפיק אחר ולמסור נפש. הרי לא התירו בעבור פרנסה לעשות עבירה אפילו הקטנטנה ביותר -קל וחומר בנושא החשוב הזה שפרק משפחות רבות – ואין אפוטרופוס.. חוץ מעוון החמור שכתוב בשו"ע מפורש.

  5. ראשית יש לעורר את ליבו כדי שישים לב שהוא במצב לא טוב, כל עוד אדם לא רוצה לסייע לעצמו קשה מאוד לאחרים לסייע לו…

  6. תודה
    יש לציין שמדובר באברך המתמיד על לימודו מלבד זאת הוא אדם הנחשב כאיכותי וחשוב שלכאורה איך שהוא נפל לידי הס"מ ומסתיר את המכשיר השאילה עם הוא לא יתגונן אם אני יפנה אליו בדוגרי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל