לתרומות לחץ כאן

פרגולה עם הצללה – כשרותה לסוכה

שאלה:

אני עושה פרגולה בגינה שהיא גם מהווה סכך כשר (הלייסטים קבועים במקומם לא ע"י מסמרים אלא שהם נכנסים לעין נישות כאלה שאפשר לדחוף עם היד ולהוציא ממקומם, כך שאין בעיה של סכך קבוע. וגם צילתה מרובה מחמתה).

הבעיה היא שאני יכול להסתמך רק על 2 דפנות קבועות (גדרות החצר ששם אני עושה את הפרגולה) ובנוגע לדופן השלישית אני מתכוון פשוט להוסיף כל שנה דופן מעץ.

הבעיה היא שהסכך כבר יהיה קיים כמובן ויוצא שכל שנה אני מוסיף דופן שלישית כאשר הסכך כבר קיים וזה תעשה ולא מן העשוי.

במקרה זה האם מספיק שאחרי שאני שם את הדופן השלישית אני לוקח לייסט אחד ומנענע אותו ובכך יוצא ידי חובה, אע"פ שאם אני מוציא לייסט אחד הסכך עדיין כשר, או שבמקרה כזה של תולמ"ה צריך ממש להרים את כל הסכך ולהוריד?

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

תחילה לגבי ההצללה שיש לך. לא מדוייק לומר שזה לגמרי כשר וזהו ולא צריך לעשות כלום [גם בהנחה שיש דפנות] שהרי זה נעשה לצל ולא לשם חג, ויש לזה דין של סוכה ישנה, ולכן, ככל שזה נעשה לצל יש להרים חלק מהסכך באיזו פינה בשיעור טפח. כמו כן לא תמיד זה נחשב סכך כשר, כי לפעמים חלקי הפרגולה תקועים בתושבות בחוזק, ואז יש לחשוש שדינן כמחוזקים במסמרים שלחלק מהפוסקים זה פסול לסיכוך, זה צריך להיות רפוי לגמרי, מונח בשקע וזהו.

עכשיו לגבי הדופן השלישית, בדרך כלל אין בעיה, כיון שלהלכה של "דפנות קודמות לסכך" לא צריך דופן כשרה, אלא די בטפח דופן סמוך לסכך, ובדרך כלל בפרגולה עצמה כבר קיים שיעור כזה תחת ההצללה במקום המיועד לדופן השלישית.

מקורות:

ראה שו"ת הרשב"א ח"א סי' ריג שהביא מחלוקת בסכך מחובר במסמרים כאשר הגשם יכול להכנס אם הסוכה כשרה או פסולה, וצידד בדעת המקילים, אמנם ברמב"ם סוכה פ"ה הל' ח נקט בפשיטות לפסול, וכן דעת הרא"ש פרק א סי' כט, וכן המנהג. ולכן בהנחה שכדברינו תקוע בחוזק זה כמו מסמרים וכן הסברא נותנת, יש לך סכך פסול.

נקודה נוספת שיש לתת עליה את הדעת בפרגולה, שחובה שיהיה דפנות לפחות טפח סמוך לתקרה כדי שהסכך לא יהיה קודם לדפנות, שגם זה פוסל, לעיתים עובי קורות הבסיס הוא יותר מטפח ואז אין בעיה זו. ראה רמ"א לבוש וט"ז בסוף סימן תרלה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה. לגבי השאלה על תולמ"ה, במידה ואין טפח, אז אני מבין שלא מספיק בכך שיש 2 דפנות כשרות טרם הכסך אלא צריך את שלושתן? ואם כן, ואכן יש בעיה של תולמ"ה, האם יהיה די בכך שאחרי שאשים את הדופן השלישית אגביה את אחד הלייסטים ואניחו בחזרה? או שצריך להגביה מספיק לייסטים שמהווים את הסכך הכשר כולו?

  2. צריך להניח שוב את כל הסכך לשם צל, כך דעת הלבוש והט,ז ועוד, הב"ח כתב שהיא חומרא ולא מן הדין אבל אין להכנס לחשש זה שרבים הפוסלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל