לתרומות לחץ כאן

אכילה לפני תפילת שחרית בצבא / עמידה על העקרונות בצבא

שאלה:

קבוצת חיילים בבסיס יכולים להתארגן לתפילה במנין בשעה 8 בבוקר, אמנם ארוחת הבוקר בבסיס היא בשעה 7:30 אם הם יגיעו בשעה 9 כבר לא ישאר כלום ואולי החדר אוכל יהיה כבר סגור, האם עליהם להתפלל קודם ארוחת הבוקר ביחיד או לאכול לפני התפילה או חייבים לארגן להם סנדוויצים? יש לציין שזה הזמן היחיד בו למרבית המשתתפים יש אפשרות להתכנס ואולי גם זה כולל אנשי קבע הבאים מחוץ לבסיס.

תשובה:

שלום וברכה

אני חושב שחובה על חייל דתי להאבק כל הזמן על זכותו לקיים את המצוות כתיקנן. הרי שים לב, לא מדובר כאן באיזה קונפליקט בין צורך מבצעי לדתי, אלא נושא של התארגנות בלבד. חובה על צבא יהודי במדינת ישראל לאפשר לחייל לקיים את מצוות דתו כיאות. מה הבעיה לדאוג לכך שהאנשים יוכלו להתפלל בזמן ולקבל אוכל אחרי התפילה?! תפנו לרב הבסיס ותדרשו את זה, ואם תהיו רציניים תקבלו. הנושא הזה חשוב הרבה יותר מהשאלה הספציפית הזו, אם תתנו לחילוניות שסביבכם ולעצלות לכרסם ביהדות שלכם, זה לא יגמר כאן… פתאום צריך לאבטח איזה טיול בשבת, ולשמוע שירת נשים, ולגלח את הזקן ועוד ועוד. זכותו של חייל לשמור מצוות.

תעמדו על כל מאוד ושכרכם כפול מן השמים.

העמידה על העקרונות תביא לקידוש ה' גדול, וכך תוכלו להשפיע טוב גם על אחרים בעז"ה! אנשים מכבדים אנשים גאים בעלי עקרונות.  

מקורות:

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילת כבוד הרה"ג המשיב: לענ"ד עולה מן השאלה כי הבעיה לא נעוצה במערכת! יש זמן להתפלל טרם הארוחה, רק שהמצטרפים למנין מבחוץ לא מקדימים, וכך משאירים להם ברירה של תפילה מאוחרת במנין. לא מוטל לא על הצבא ולא על הרב לזרז את המתפללים להגיע מוקדם.כמו כן הגיוני שמסיבה זו אי אפשר לאלץ את המטבח להיות פעיל עד תשע.

  2. בשאלה הנ"ל הדגש של החייל השואל היה אם עדיפה האפשרות של אכילה קודם תפילה במנין או תפילת יחיד לפני ארוחת בוקר, בלי קשר להיערכות או להסכמה של חדר האוכל בבסיס להארכת זמני ארוחת בוקר. הבעיה היא שזמני התפילות לפי מקבץ החיילים שם הוא מאוחר ואילו היו חיילים דתיים נוספים הם היו יכולים להתאסף מוקדם.

  3. במקרה כזה זו אכן בעיה, וכיון שמן הסתם יש כאן אינטרס משותף של כולם גם להתפלל וגם לאכול, מה שהייתי עושה זה אחת מהשתים: הכי טוב להתארגן שכן יבואו בזמן לתפילה. ואם זה לא הולך, לעשות תורנות בין החיילים הדתיים ללכת לחדר האוכל לפני התפילה ולקחת משם אוכל לכל הקבוצה לשמור לאחר התפילה [או לפחות השואל יארגן כך לעצמו]. בכל מקרה אין לאכול ארוחת בוקר לפני התפילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל