לתרומות לחץ כאן

טעם כעיקר

שאלה:

שאלה בהבנה :
מה ההבדל בין מאכל פרווה שהתבשל בכלי בשרי שנידון רק בחזקת בשרי
ולא צריך לחכות 6 שעות וכו'
לבין מאכל חלבי שבושל בכלי בשרי שהמאכל טריפה
הלא שניהם בושלו עם "טעם" בשר
ואם טעם כעיקר הרי בושלו עם בשרי ממש
יישר כח

תשובה:

שלום וברכה

ההבדל הוא פשוט, ההמתנה שש שעות היא תקנת חכמים מחמת שני טעמים: א. בגלל ששומן הבשר נשאר בחיך שעות ארוכות. ב. בגלל שהבשר טבעו שנשאר בין השיניים. הטעם הראשון ודאי לא שייך כאן, אבל גם הטעם השני אין לחוש לו ככל שהמאכל עצמו פרווה, כיון שמעיקר הדין אין בכך בעיה, אפילו אם נשאר משהו בין השיניים, וזו רק תקנת חכמים שלא אמרוה לגבי בליעות כלל. יתירה מזו כתב הש"ך בסו"ס פז, שאפילו יש קצת ממשות, למשל מזגו את הפרווה בכלי מלוכלך בבשר, כיון שאין כוונה כאן לאכול בשר, לא תיקנו בזה חכמים תקנה זו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ככל שמדובר בבליעות בכלי יש נדון רחב כידוע בפוסקים אם פרווה שהתבשל שם נעשה בשרי והשו"ע מיקל הרמ"א מחמיר יותר, לגבי תבשיל שהתבשל עם בשר נאמר עיקר דין טעם כעיקר דאורייתא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל