לתרומות לחץ כאן

מסיבת סיום חוג בלט לילדות בשלושת השבועות

שאלה:

בס"ד

שלום,

רציתי לקבל חוות דעת אם יש מקום להקל להתיר לילדות סיום/הופעת בלט סוף שנה לפני אמהות/נשות קרובות משפחה בשלושת השבועות – חודש תמוז.

הבנות יציגו עבודה של הסילבוס שהן למדו, כולל בר, ובנוסף ריקוד. בדר"כ כל שנה עושים את ההופעה לפני שלושת השבועות אבל השנה התחילו את החוג רק אחרי פסח עקב כללי נגיף הקורונה וצריך עוד ללמוד כדי לעשות הופעה שלמה. ההופעות הרגילות של כל שנה נעשות עם תלבושות מיוחדות, אורות, מוזיקה וכו'. ממש חגיגה גדולה. זה לא יהיה השנה.

השנה יהיה משהו יותר דומה לשיעור חוג רגיל. זה לא תיתן הרגשה של מסיבה וחגיגה אלא להראות לאמהות מה שלמדו בכמה חודשים האלה.

אודה לכם עם אפשר לקבל תגובה הכוללת הדיון טרם חוות הדעת היות שמדובר על עניין קולא ויש להתחשב במגוון דעות, מנהגים ומסורות.

תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

ריקודים ומחולות אסורים בימים אלו, אינני מכיר בזה מסורות ומנהגים מקילים, ראה משנה ברורה סי' תקנא ס"ק טז, מגן אברהם שם ס"ק י, פרי מגדים על דבריו, אליה רבה שם ס"ק ו, כף החיים שם ס"ק לט, לא ידוע לי ויכוח בענין זה. וראה אגרות משה יו"ד חלק א סי' רכד שגם קטנים אסורים בכך, יש אמנם שהתירו בנסיבות מסוימות לימוד מוזיקה, אבל ראשית מוזיקה קל הרבה יותר ממחולות, שזה עיקר האיסור, שנית כאן זה כבר לא הלימוד בעצמו אלא מסיבת הסיום וחגיגת ידיעתו. קטנים שלא הגיעו לחינוך ניתן להקל לגביהם, ראה ס' מקדש ישראל סי' כב, אבל אני מניח שלא מדובר בילדים כל כך קטנים. לכן הגם שדוקא לגבי המורה היה מקום להקל כיון שפרנסתה בכך [ראה פרי מגדים שם, ציץ אליעזר חלק טז סי' יט] לגבי התלמידות אין להקל, וממילא גם המורה אסורה [לה יהיה מותר רק כאשר להם מותר, למשל שהם עדיין באמצע הליוד באופן שאין להם הנאה ממנו ולא עושים טוב, או ללמד גויים או נגינה לחולים וכדומה לצורך פרנסה].

לכן ההצעה שלי להרבות שיעורים בימים שעוד נותרו עד י"ז תמוז, וכן לגמור עד אז במקום השיעורים שאחר כך.

[כמו כן יש לזכור, ולדעתי זה חשוב עוד יותר מהכל, שחוג בלט זה דבר נחמד ויפה, אבל הדבר הכי חשוב לנו, הוא לחנך את בנות ישראל בדרך התורה, וחשוב לנו ללמד אותן את אבלות החורבן, זה חשוב לנו יותר מהכל. ולכן, אין לחפש בנרות צד קולא, אלא אדרבה לעשות הרבה בלגן סביב דקדוק ההלכה בגאווה ובשמחה, ולתת להם תחושה אמיתית של צער החורבן עד כמה שניתן בגיל כזה].

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל