לתרומות לחץ כאן

צירוף למניין בחדר מדרגות

שאלה:

כשעושים מניין בחדר מדרגות ובכל קומה עומד אדם אחד, האם כל קומה נחשבת כרשות בפני עצמה וחייבים מעיקר הדין שיהיו רואים אלו את אלו (אחד בתחילת גרם ואחד בסוף גרם)? או שניתן להקל גם אם לא כי זה נחשב רשות אחת – ורק המפלסים שונים ללא מחיצות?

תשובה:

שלום וברכה כיון שכל קומה היא למעלה מעשרה טפחים בהחלט הן רשויות נפרדות, וצריך שיהיו רואים אלו את אלו. מה שהקלו בכעין זה בשו"ע בסי' נה סעי' יט לגבי בימת בית הכנסת שיש לה מחיצה עשרה, הוא משום שהיא בטלה לבית הכנסת וסברא זו לא שייכת כאן [יש אמנם סברא נוספת שהביאו הפוסקים שם בשם הרדב"ז שכאשר הכניסה היא אחת הכל אחד אבל אין לסמוך על כך, כיון שבלאו הכי גם הקולאלצרף כשרואים אלו את אלו יש בה מחלוקת, ודי לנו להקל בזה].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה זה אלו את אלו? כולם את כולם? מה ההגדרה המדוייקת? והאם ההלכה גם לפי פסק מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ? תודה. והתשובה ממש דחופה לי.

  2. שיהיו מקצתם רואים אלו את אלו, בשתי הקבוצות, חלק יהיו רואים חלק מבני הקבוצה השניה. אינני יודע מה דעת הגר"ע יוסף בזה [השאלה הזו לא מאוד מעשית בימים כתיקונם..] אבל הכף החיים בסי' נה פוסק שצריך שיהיו כולם באותה רשות כדי שיצטרפו למנין, ולא מועיל לצרף לעשרה מישהו מרשות אחרת אפילו שרואים אותו, וחולק בזה על המשנה ברורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל