שינויים בשעון שבת – גרמא בשבת

שאלה:

לשיטת הטוענים שגרמא בשבת מותר לכתחילה. מה הסיבה שיהיה אסור בשבת לכוון שעון שבת שיגרום למנורה להדלק בעוד שעה? בהנחה שעשה תנאי שהוא לא מקצה שאת השעון שבת

תשובה:

שלום וברכה

יש ויכוח גדול בין פוסקי זמנינו האם שינויים בשעון שבת נחשבים גרמא או מעשה בידים, בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ג סי' מז אות ד נקט בפשיטות שזה מעשה גמור ולא האריך בענין זה לבאר טעמו, ובשבות יצחק עניני גרמא פרק טז הביא מהגרי"ש אלישיב, שכיון שהמכשיר מתוכנן לפעטל כך זה אינו גרמא אלא מעשה ישיר ובידים, אמנם בגרש"ז אויערבך בשו"ת מנחת שלמה ח"ב סי' כג חזר בו ממה שכתב בח"א סי' יג [שם טעם שזה מעשה בידים מדין אישו משום חיציו – הסוגיא שקובעת שכאשר אדם מבעיר אש שבשבת והיא הולכת ומזיקה במקום אחר נחשב הדבר כמעשה ישיר של האדם, וכמו זורק חץ שפוגע באדם אחר במקום אחר], ולדעתו זה אכן גרמא, ואעפ"כ התיר רק בשעת הצורך גדול כנראה בגלל הדיון הנ"ל בצירוף דעת הרמ"א שבלאו הכי התיר גרמא רק במקום פסידא.

שבוע טוב ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל