לתרומות לחץ כאן

תכנית המאה של טראמפ בראי ההלכה

שאלה:

מה דעת התורה על "תכנית השלום" המפורסמת של טראמפ?

תשובה:

שלום וברכה

שאלה זו ימיה כימי עולם ואין לה תשובה חד משמעית. שכן, מצד אחד יש איסור על מסירת שטחי ארץ ישראל לגוי משום איסור לא תחנם, מאידך יש כאן שאלה של פיקוח נפש, כלומר בהנחה שמסירת השטח תמנע דם יהודי לא שייך איסור לא תחנם, אלא שכאן נכנסות עוד שתי שאלות: האחת פרקטית, האם בכלל יש לנו פרטנר וניתן להגיע בכלל לשלום עם הפלסטינאים, או שנתינת מדינה רק תגרום לשפך דמים, כפי שאנו רואים מרצועת עזה שמיום שצה"ל יצא משם הטרור שם רק מתעצם. שאלה שניה הלכתית, האם מצות כיבוש הארץ קיימת היום או רק מצות ישובה, ואם האסיור לעלות בחומה שאוסר עלינו למרוד באומות קיים היום או לא, ונכתב על כך רבות מאוד גם כאן באתר ואין טעם להאריך עכשיו, הרעיון היסודי שעומד מאחורי השאלה הזו, הוא בכך שכיבוש הארץ לא שייך בו ענין של פיקוח נפש, שכן מלחמה מטבעה יש בה סכנה, ועד כמה שאנו מצווים בה אין היתר להבטל מחובה זו מחמת הסכנה, כפי שהביא המנחת חינוך בכמה מקומות.

להלכה, דעת רוב הפוסקים שמצות כיבוש הארץ אינה נוהגת בלא מלך ואורים ותומים ואינה נוהגת בזמנינו בפרט שרוב ישראל אינם על ארצם וכל דיני הציבור והכלל אינם קיימים מבחינה הלכתית גם לגבי יובל ועוד, ולכן אין לסכן נפשות לשם כיבושה. על פי זה ידועה דעת הגר"ע יוסף והגרא"מ שך ועוד, שעד כמה שיהיה פרטנר לשלום, יש לבוא לפשרה גם אם היא כוללת מסירת שטחים ביו"ש, אלא שלדעתם לא קיים כרגע פרטנר.

לגבי השאלה של סיפוח חד צדדי, שוב אתה נוגע באותה שאלה, אם זה יגרום לתסיסה רבה ויביא לשפיכות דמים שוב אין היתר, אבל אם הסיכון הוא מחושב ובחשבון כללי הסיפוח עצמו מחזק את האחיזה וההתיישבות ודוקא נותן יותר כלים וכח לבטחון, הרי שזה דבר חשוב. הכל לפי הכללים הנ"ל.

יום נעים ושנזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל