לתרומות לחץ כאן

תורה ניתנה בחשאי או בגלוי

שאלה:

מצד א' התורה נקראת תושיה משום שנתנה בחשאי מצד שני "בקולות וברקים עליהם נגלית" "קול השופר הולך וחזק ויחרד כל ההר מאוד" וכן "לחוות ראשונות ראשונות שניתנו בפרהיסיא שלטה בהם כל העולם ידע מזה אז מה הכוונה שנתנה בחשאי.

תשובה:

שלום וברכה,

 

יפה שאלת!

 

הגמרא בסנהדרין [דף כו עמוד א] מביאה כמה פירושים למה נקראת התורה תושיה, ובהסבר אחד משום שניתנה התורה בחשאי מפני השטן וכפי שפי' רש"י 'שהוא מקטרג ואמר תסתפק לעליונים ולא ימסרו הלוחות ביד משה'.

וכן אמרו בגמרא בשבת [פט, א] שמשה ירד עם התורה, בא שטן ושאל תורה היכן היא? והקשו התוספות  "וא"ת וכי שטן לא היה יודע מתן תורה וי"ל דאמרינן במדרש לפניו ילך דבר שטרדו הקב"ה למלאך המות בשעת מתן תורה שלא יקטרג לומר אומה שעתידה לחטוא לסוף מ' יום בעגל אתה נותן להם התורה והוא שטן והוא מלאך המות כדאמרי' בפ"ק דב"ב (דף טז.) ואמרי' נמי בסנהדרין תושי' שניתנה בחשאי מפני השטן" דהיינו וכי לא ידע השטן ממתן תורה. אלא שטרדו הקב"ה לשטן בעת שנתן את התורה כדי שלא יעכב. ועל זה מביאים את הגמרא בסנהדרין שניתנה התורה בחשאי.

ומבואר שבחשאי מפני השטן, פירושו שהסתירו את מתן תורה מהשטן כדי שלא ידע ולא יעכב, ולכן נקראת התורה תושיה.

וראה עוד ביד רמ"ה שכתב שלא התיעצו עם מדת הדין לכן נקרא שניתנה בחשאי.

 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה.

    זה מאוד מוזר שהתורה תקרא "תושיה" מחמת זה (יש עוד טעמים. אך גם זה טעם) כאשר כל היקום כולו שקט ודמם (שור לא געה עוף לא פרח ציפור לא צייץ וכו') וכולם ידעו מזה שנעשה בתשואות ובוקל שופר ובפרסום ואפילו אוה"ע ידעו מכך ורק בגלל שמלאך א' לא ידע מכך נקרא לזה "תושיה"? זאת מלבד עצם השאלה איך זה קרה שבדיוק הוא לא היה מודע לכך כשכולם כן ידעו וכנ"ל?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל