שאלה:
מדובר בנער שמעוניין לקרוא את הפרשה וההפטרה. הוא נעשה בר מצווה בט"ו באדר, ויעלה לתורה בעז"ה בשבת י"ח באדר, בפרשת כי תשא פרה. יש רב שאמר לאביו שעדיף שלא יעלה, כי יש דעות שפרה היא מדאורייתא. וכאן אני שואל: א. לרוב דעות פרה איננה דאורייתא (המשך חכמה, למשל, טוען שהמצווה דאורייתא היא הקריאה בפרשה לפני עשיית הפרה, לא הקריאה בבית הכנסת). ב. למה שלא נסמוך על החזקה שהביא 2 שערות? ובכל מקרה, מדוע שאביו לא יבדוק האם יש לו 2 שערות וזהו? ג. זה ייראה די מוזר, הנער יקרא את הפרשה, יעלה באחת העליות, ואז למפטיר בעל הקורא הרגיל יחליף אותו, יעלו מישהו אחר למפטיר, אותו אחד יברך את הברכות על ההפטרה הנער יקרא את ההפטרה במקומו?
תשובה:
שלום וברכה
אין ספק שאם יבדק וימצא שהביא שתי שערות זה בסדר, אבל למה לעשות לו דבר מביך כזה…
ומה שאמרת שזה מוזר אינני יודע מדוע אתה סבור כך, זה בסדר גמור, יסבירו לו שכיון שזו קריאה חשובה מאוד נהגו שמישהו גדול קורא ואדם נכבד עולה, ואת כל השאר הוא יקרא.
מקורות:
ראה כאן שהרחבנו בזה.
מדוע להביך? וכי לא ניתן ללות אותו למקוה בעש"ק?
לשואל הנכבד
א)מדוע להביך? וכי לא ניתן ללוות אותו למקוה בעש"ק?
ב) אצלינו בביהכנ"ס – לא בארבע פרשיות – פעמים רבות הנער קורא תחילת הפרשה עד שני או שלישי (כפי יכולתיו) והבעל-קורא ממשיך… למה שלא יעשו כאן כך?
אפשר. אבל לא כל נער הולך למקוה…
ב. אם הוא אחרי בר מצוה זה אפשרי.
השאר תגובה