לתרומות לחץ כאן

ביאורים בפרשת בראשית

שאלה:

שלום הרב! בפרשת בראשית מוזכר שחוה "מוסיפה" עוד איסור על דבר ה' שאסור אף לגעת בעץ, והמפרשים כתבו שבגלל שהוסיפה על ציווי ה' – חטאה. אך ק"ק אולי נאמר שאמרה זאת בגדר 'ועשיתם משמרת למשמרתי' כמו שחכמים עשו גדרות וכביכול הוסיפו על מה שה' ציוה אזי ה"ה נאמר שכך סברה חוה? *)עוד מוזכר שה' שבת מכל מלאכתו ביום השביעי, ומה שהיה נראה כאילו הוא עושה את זה בשבת זה אינו כי הוא יודע את הזמן המדוייק של השבת, אך ק"ק למ"ד תוספת שבת מדאו' האיך ה' המשיך בבריאה בזמן כזה? תודה וכל טוב סלה

תשובה:

שלום רב,

א. כאשר חז"ל עושים משמרת וסייגים, הכל ידוע מהו הדאורייתא ומהו הסייג. לכן כאשר אדם ישגה ויעבור על הסייג הוא יודע שעדיין לא עבר על הדאורייתא. ובזה הנחש הערים והוסיף על ה"דאורייתא" וכאשר ראתה שלא קרה לה מאומה שגתה.

ב. אכן גם אני התעוררתי לזה כאשר קראתי את דברי רש"י שם. ויתרה מזו, הרי רש"י מביא שאדם פשוט צריך להפסיק מעט קודם לפני שבת כי הוא לא יודע מתי זה שבת. ואילו הקב"ה שיודע יכול להפסיק בדיוק ביום השביעי. והרי תוספת שבת אינו משום הספק?

אלא התשובה היא פשוטה. רש"י כלל אינו עוסק בתוספת שבת מהטעם הפשוט. כאשר עדיין אין בעולם קדושת שבת, לא שייך תוספת שבת. להוסיף קדושה למה? עדיין אין קדושת שבת. אלא כוונתו רק לומר שאדם רגיל צריך להפסיק מעט קודם מחמת הספק גם בלי קשר לתוספת שבת. משא"כ הקב"ה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל