לתרומות לחץ כאן

זמן יציאת השבת – שינויים בין הלוחות

שאלה:

שאלה לגבי זמן צאת השבת שלא לפי רבינו תם, בשיטה הרגילה: ראיתי בלוח באתר אינטרנט "כיכר השבת" זמנים מאוחרים בכמה דקות משאר הלוחות. למטה ישנה הערה: מומלץ להחמיר בכ5 דקות לפי העניין. ואני תמה: 1. האם להתייחס ללוח שהבאתי למעלה מאתר האינטרנט של "כיכר השבת" כזמן רלוונטי למעשה? 2. האם יתכן הבדל בין הלוחות- הרי זה יכול להכשיל באיסור מלאכה אפילו בהבדל של דקה? 3. האם ישנה שיטה בין הזמן הרגיל לזמן רבינו תם? שיטת החזון איש? לוח ישיבת כיסא רחמים? השואל הינו אשכנזי. יש הבדל בשאלות האלו בין אשכנזים לספרדים?

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן שתי נקודות שצריך לדעת:

ראשית, בודאי יש כמה חישובים לנושא של צאת הכוכבים, יש מחלוקת בדעת הגאונים עצמה האם צאת הכוכבים הוא 13.5 דק' לאחר השקיעה או 18 דק', וזה תלוי בהגדרה של שיעור מיל המוזכר בגמרא. שנית, יש את שיטת החזון איש שצאת הכוכבים הוא כ35-40 דק' לאחר השקיעה, ויש גם נושאים נוספים, שזו המחלוקת למשל אם השקיעה נקבעת לפי האופק המישורי או בכל מקום בהתאם למצבו הטופוגרפי – ניכוי הרים, ועוד הרבה נדונים בענין זה. כמו כן, בכל הנוגע לצאת השבת, מעבר לרצון להחמיר כשיטת החזון איש למשל, יש נושא של תוספת שבת, שהיא לכתחילה כרבע שעה כמו שכתה המשנה ברורה בסי' רסא, לכן, כנראה יש לוחות שמוסיפים כמה דקות, מאחד מהטעמים הנ"ל.

כמו כן אכן יש גם מחלוקת עקרונית בנושא של צאת הכוכבים או בעצם השקיעה הנוגעת גם היא לאופן החישוב המדוייק, בלוח של הרב טיקוצינסקי השקיעה מוקדמת בערך ב2 דק' לפני הלוחות החדשים והמדוייקים של זמנינו, ויש להקפיד לחוש לחומרא ללוחות החדשים מה גם שלטענתם היתה זו טעות בתירגום מושגים מערבית, וכן לא היו כלים מדוייקים בזמן הרב טיקוצינסקי לבדוק את הדברים היטב.

ערב טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל