לתרומות לחץ כאן

מי עדיף – תלמיד חכם או בעל תשובה?

שאלה:

שלום וברכה ידוע שמצות ת"ת היא המצוה הגדולה ביותר, ומימרות חז"ל רבות מדברות בכך ובמעלתן של ת"ח (כגון כל מצותיה של תורה אינן שוות לדבר אחד מן התורה, יר'), וכן נאמר בדרשות וכו'. אך בתענית כא מסופר שאבא אומנא היה מקבל שלום מהשמים כל יום, ואביי פעם בשבוע ורבא פעם בשנה. לכאורה משמע מכך שלימוד תורה בהתמדה עצומה כמו האמוראים עדיין לא מתקרב לדרגתו של מקיז דם פשוט. היאך זה תואם את הנאמר על מעלתה של תורה? האם להיות ת"ח אינה הדרגה הגבוהה ביותר? ברוכים תהיו

תשובה:

שלום וברכה

אני מבין את דברי הגמרא בתענית כא באופן שונה קצת… אין כוונת הגמרא שמעשה זה של אבא אומנא שדאג לצניעות תוך כדי עבודתו חשוב יותר מתלמוד תורה של האמוראים הקדושים אביי ורבא, אלא שלפעמים כאשר אדם עושה מעשה מיוחד שאינו מתבקש ממנו כלל, ולוקח על עצמו הנהגה מסוימת באופן מופלג ועושה ממנה עבודת חיים מעבר למה שמתבקש ממעלתו הרוחנית או ממעמדו, הוא גורם לקידוש ה' מיוחד במינו שניתן עליו שכר מיוחד ויש לו מכך קירבה מיוחדת לבורא עולם.

ניתן לכך דוגמא:

אינני יודע מתן שכרן של מצוות, אבל אני כן יודע שחכמים אמרו שבמקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד. וכי כך הוא באמת? האם יתכן שבעל תשובה שאכן עשה מהפך בחייו יקבל שכר גדול יותר מרבי עובדיה יוסף למשל? איך יתכן?

תשובה: ברור שאין לשער שכרו של אדם גדול בתורה, ואין לי ספק שכלל לא נראה את מקומו הנישא והרם בשמים, אבל יש איזו שהיא בחינה של שכר שניתנת על החביבות העצומה והקידוש ה' מאין כמותו שעשה בעל תשובה, שעזב חיים שלמים, לפעמים גם משפחה וידידים ועשה שינוי בחייו מן הקצה אל הקצה, נכון אינו תלמיד חכם ויתכן שגם שוגה בהלכה מתוך חוסר ידע, אבל השכר אינו חבילה אחת… יש נקודה ובחינה מיוחדת שבה יש לו חביבות מיוחדת מהבורא שאין לאדם אחר. כך גם בנושא שלנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל