לתרומות לחץ כאן

אדם חרדי שפתאום מחלל שבת – מה עושים?

שאלה:

שלום! רציתי לשאול לגבי אדם שבא מבית חרדי ובשבתות האחרונות הוא מחלל שבת אך לא טוב לו עם המצב הוא רוצה להתחזק. ממה הכי חשוב להתחיל. וכן סתם הוא מרגיש שהקשר שלו עם אלוקים אטום. ברכות יבשות אין חשק להתפלל וכו' . אשמח מאוד אם יוכלו לעזור בעניין. ולהסביר מה הכי חשוב להתחיל. וממה הדברים נובעים בדר"כ תודה תודה.

תשובה:

שלום וברכה

נתחיל ממה זה נובע… האמת שבמקרה הנ"ל שמדובר באדם שבא מבית חרדי ותמיד שמר שבת זו שאלה שמצריכה בדיקה מעמיקה, אולי מקצועית – רגשית ולאו דוקא רבנית, משום שאצל אדם שהורגל מילדותו בשמירת שבת מדובר במשהו שנעשה כה טבעי ללא כל קושי, וזה ממש חלק מהחיים כמו אחת מתכונות האופי, ולכן אם זה פתאום קורה באמצע החיים, והשואל עצמו לא מבין מדוע, יש לבחון מקצועית אם משהו ניתן לסייע. 

באופן כללי הדרך בעבודת ה' צריכה להיות תמיד בהתחדשות! חובה להיות בחברה דתית, עם אנשים יראי שמים, אם זה גבר, יש להיות בבית הכנסת בשלושת התפילות ושיעורי תורה, לפתח יחסי חברה עם יראי ה' ולמצוא סיפוק ושמחה בלימוד יעיל, אם זו אשה יש מדרשות, רבניות, שיעורי תורה הרצאות, כל מיני דברים שמחזקים את החוויה הדתית שלא תהיה מנותקת מהחיים עצמם אלא להיפך.

בנוגע לתפילה ניתן ליצור התחדשויות גם על ידי לימוד אמונה, התרכזות בגדלות הבורא ובאמונה בו, וגם על ידי חוויה של התחדשות פיזית, כמו תפילה בכותל המערבי מפעם לפעם, אבל לא סתם ביקור קצר, אלא בישוב הדעת בריכוז אמירת תהילים בכוונה ועוד.

והעיקר לזכור שיש חשיבות רבה גם לעשייה כשאין חשק, שמירת המצוות היא עצם המציאות שלנו בלי קשר למה מרגישים! לא תמיד קל להרגיש, עושים ובמקביל מחפשים גם דרכים להרגיש!

בנוגע לממה להתחיל, שוב באדם שבא מרקע חילוני הייתי אומר דבר ראשון פלטה שלא יהיה שום בעיה של בישול, וכמובן כל שימוש בחשמל – אור טלויזיה וכדומה, לסדר שעון שבת לתאורה והמיזוג וכך למנוע צורך כזה. לאדם חרדי אין סיבה לדירוג, השבת אינה קשה לו, הקושי הוא משהו בנפש שיש לבדוק אבל עצם שמירת השבת אינה קשה ואין סיבה לא לעשות כמו שצריך.

והכי חשוב לזכור, שהקושי בדרך כלל נובע מכך שמתרכזים רק בסור מרע ולא בעשה טוב! כדי ליהנות משבת כמו שכל היהודים מחכים ומצפים מתי תבוא, יש לקיים סעודות שבת יפות ומרוממות עם דברי תורה ושירי זמירות ואוכל טוב ושיחות נעימות, אינני יודע מה מצבך, אבל חובה עליך למצוא דרך בביתך או להתארח, לעשות את השבת הכי נעימה וכיפית כי היא כזו! ברגע שאתה חי בשבת חיים חילוניים וכל מה שנשאר זה רק מה שאסור, זה באמת נעשה דבר מעיק, וחבל.

בהצלחה רבה!

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל