לתרומות לחץ כאן

הקדמת סעודת ליל שבת – פלג המנחה

שאלה:

בעקבות ימות הקיץ הארוכים וילדים קטנים שצריכים לישון מוקדם יחסית, אני רוצה לדעת האם לשיטת האשכנזים יש דרך מהודרת לעשות קידוש וסעודת ליל שבת מבעוד יום.

תשובה:

שלום רב

מעיקר הדין אין בכך כל חשש כמבואר בכל הפוסקים, אולם בשו”ת קובץ תשובות סי’ כג הובאה תשובתו של הגרי”ש אלישיב, שהואיל ועלולים לצאת מכך כל מיני מכשולות בענין הדלקת הנרות ומנהגה של האשה וחששות נוספים, בארץ ישראל שלא נהגו כך מעולם אין ראוי להנהיג מנהג הזה. ונראה מדבריו, שבחו”ל שהשקיעה בקיץ מאוחרת מאוד גם לדעתו ניתן לנהוג כך בשופי.

אמנם זה תלוי בנקודה נוספת: לשיטת רבינו תם פלג המנחה יוצא בערך בזמן השקיעה, כך שלדבריו מיש מקבל שבת לפני כן לא עשה כלום, ממילא מי שחושש לשיטת רבינו תם יש לו ענין להחמיר גם בזה, אמנם המנהג הרווח בזה בארץ ישראל לא היה כרבינו תם.

חשוב לציין, שגם מי שעושה סעודה לפני השקיעה עליו לאכול לכתחילה כזית אחד לאחר צאת הכוכבים.

וראה עוד בתגובות לענין סעודה לפני ערבית.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. מי שחושש לדעת ר"ת בכניסת שבת – הוא בבעיה גדולה, כי עליו להדליק נרות תוך דקות ספורות בלבד.
    והמנהג הרווח בעם ישראל אינו כך, ובפרט בירושלים עיה"ק ודומותיה, שמדליקים נרות הרבה לפני פלג המנחה דר"ת.

  2. האם הדין יהיה שונה במקרה שיתפללו תפילת ערבית בזמן ? כלומר קידוש וסעודה מבעוד יום, ותפילת ערבית בזמן (באמצע או אחרי הסעודה)

  3. הבעיה היא גם בקיום מצות סעודת שבת הקידוש וכו' ולא רק בענין תפילת ערבית, מה גם שיש בעיה לקבוע סעודה לפני ערבית וקריאת שמע.

  4. לכאורה משמע במשנ"ב סימן רס"ז סק ה' וביותר בסימן רע"א ס"ק י"א שרשאי לקבל שבת באמירה, לקדש ולסעוד לפני ערבית. האיסור לאכול לפני ערבית לא רלוונטי עד חצי שעה לפני צאת הכוכבים כמו שמבואר שם.

    אמנם בכף החיים סי' רע"א ס"ק כ"ב כ' שאין נכון לעשות כן ע"פ הסוד.
    גם בהנהגות הגר“א ב‘מעשה רב‘ סי‘ קיז נראה שמסתייג מכך: זה לשון הרב המאור הגדול המפורסם המנוח מורנו ורבנו הרב חיים כ“ץ מ“ץ דקהילתנו, ונתבקש בישיבה של מעלה בצפת תוב“ב: עי‘ סי‘ רע“א במ“א ס“ק ה‘ שכתב ונ“ל דאם רוצה [לקבל שבת מבעוד יום] כו‘. ושמעתי בשם הגאון החסיד שאמר שזה אינו נכון, מדאמרינן בברכות (דף כ“ז ע“ב) רב צלי של שבת כו‘, ת“ש א“ר נחמן אמר שמואל כו‘, משמע דוקא כשמתפלל תחילה אז יכול לקדש מבעוד יום, אבל כשאינו מתפלל אינו יכול לקדש. וכן מצאתי בראב“ן סי‘ ק“ע שכתב והמתפלל של שבת בע“ש מבע“י מדעת מקדש נמי על הכוס מבע“י, משמע דוקא שהתפלל תחילה.
    ובהגהות פעולת שכיר דחה את השמועה, עיי"ש.
    עכ"פ הנוהגים עפ"י פסקי המשנ"ב, מדוע לא מצינו שעושים כן?
    יישר כחכם!

  5. אכן באתר דין אנו ממליצים על כך בכמה תשובות, ואגב כפי שהסברנו כמה פעמים אכן הגר"א בזה דעה די יחידית הוא היה נוהג כל ליל שבת של הקיץ להתפלל ביחידות משום שלא היה מנין כזה בוילנא שהתפלל ערבית בזמנה במוצאי שבת.
    ראה עוד כאן
    https://din.org.il/2023/03/05/%d7%aa%d7%a4%d7%9c%d7%aa-%d7%a2%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%91%d7%9c%d7%99%d7%9c-%d7%a9%d7%91%d7%aa-%d7%91%d7%a7%d7%99%d7%a5-%d7%91%d7%a4%d7%9c%d7%92-%d7%94%d7%9e%d7%a0%d7%97%d7%94-%d7%9e%d7%a0/

  6. אם הבנתי נכון, אפשר לעשות כן לכתחילה.
    אולי כדאי, לטובת מחפשי התשובות, לציין בגוף התשובה (כ"ד סיוון תשע"ט, למעלה) שיש דרך מהודרת לעשות קידוש וסעודה מבעו"י.
    תבורכו בכל מילי דמיטב בזה ובבא!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל