לתרומות לחץ כאן

בטל הטעם לא בטלה התקנה

שאלה:

אני לא מבינה מה ההיגיון במשפט בטל הטעם לא בטלה התקנה? למה?

תשובה:

שלום וברכה

בגמרא בעירובין כא הובא ששלמה המלך אמר על כל דבר ודבר של סופרים חמשה ואלף טעמים. נמצא שהטעם הנגלה לנו  בתקנת חז”ל אינו הטעם העיקרי והיסודי שלהם. כמו כן ויעויין במשך חכמה פרשת בא על הפסוק החודש הזה לכם שכתב: “מקובלים אנו מרבינו הגר”א, שאם כי חז”ל פירשו טעמם בכל זאת עוד השאירו טמונים בסתר לבבם טעמים לאלפים”.

הדבר בא לידי ביטוי נרחב בחכמת הקבלה. לעיתים ענינים שעל פי תורת הנגלה אינם אלא מנהג בעלמא שאין בו חיוב כלל, על פי חכמת הנסתר גנוזים בהם ענינים גבוהים. כך הוא לגבי אכילת כרפס בליל הסדר, שעל פי תורת הנגלה הסיבה לכך היא כדי שלא ישנו התינוקות, ועל פי חכמת הנסתר זהו אחד השלבים המרכזיים בתיקון העולמות העליונים על פי מעשינו בליל הסדר ולא ניתן כלל לדלג על השלב הזה.

דוגמא נוספת לכך היא תפילין של רבינו תם, שאף שעל פי תורת הנגלה נפסקה הלכה כרש”י ואין כל צורך בהנחתם, על פי סוד תיקונם גבוה מתינוקם של תפיליןם של רש”י, והכרח גמור הוא להניחן לצורך תיקון העולמות [כמובן, דברים אלו נמסרו למקובלים המבינים בענינים אלו].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל