לתרומות לחץ כאן

ספר תורה אשכנזי לספרדים ולהיפך

שאלה:

בסד
שלום לכבוד הרב
יש לי 2 שאלות ואשמח לתשובה
מדוע ביהדות ובדת יש כול כך הרבה מחלוקות ואין הלכה פסוקה אחת כמו שהיה בזמן מושה רבינו?
שאלה שנייה
אם אני מתפלל אצל אשכנזים ושמוע ספר תורנ אני יוצא ידי חובה של תפילה ושמיעת ספר תורה ?

תשובה:

שלום וברכה

ריבוי המחלוקות נובע משתי סיבות, ראשית, יש נושאים המתחדשים כל הזמן, אם ניקח כדוגמא את כל המציאות הטכנולוגית המתחדשת שיוצרת שאלות הלכתיות, וממילא, בזמנינו שאין לנו את משה רבינו ששומע מפי הקב"ה דברים ברורים, הכל נעשה על ידי היקשים וסברות על ידי גדולי הדורות על פי ראיות שונות ולימוד דבר מתוך דבר, ענין שבהכרח יוצר דעות שונות. שנית, במרוצת הדורות נוצרו ספקות לגבי פרטים מסוימים, כאשר הכללים תמיד נשארים ברורים ללא מחלוקת, אבל בנוגע לפרטים נוצרו ספקות שגררו מחלוקות מחמת הסיבות הנ"ל.

גם ספרדי יוצא ידי חובה בספר אשכנזי ולהיפך.

מקורות:

על כך שכל סוגי הכתב כשרים בתפילין, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ב סי’ קב, שו”ת ברית יעקב יו”ד סי’ סז, ס’ לדוד אמת לחיד”א סי’ יג, ושו”ת השיב משה יו”ד סי’ נא. אמנם, בשערי תשובה בסי’ לו הביא שהמהר”ם חביב הח מיר בזה, אולם, כל הפוסקים חלקו עליו בזה, ויש אומרים שדבריו אמורים לענין קהילות שנהגו לכתוב את האות נ’ כמו ג’, ובזה אסר, ודבר זה אינו מצוי בזמנינו.

יש שפקפקו בהיתר זה לענין כתב האר”י שכותבים את הי’ שעל הצד”י הפוכה [ראה חזון איש סי’ ט ס”ק ו], אולם, להלכה הסכימו רוב הפוסקים שאף זה כשר, ראה שו”ת השיב משה שם, ס’ אמרי שפר כלל ה’ בשם גדולי וחכמי ירושלים, שו”ת מנחת יצחק ח”ד סי’ מז, שו”ת שבט הלוי ח”י סי’ ז, שו”ת יביע אומר ח”ט סי’ קח, וס’ הליכות שלמה פ”ד אות כב. ויש שהעידו שהחזון איש חזר בו מחומרא זו כמבואר בשו”ת מנחת יצחק שם.

דיון זה כמובן הוא בעיקר לגבי תפילין או קריאת פרשת זכור, בסתם קריאת התורה תמיד סומכים בצירוף שיטת הרמב"ם שניתן לקרוא אפילו בספר פסול [אף שאין הלכה כך].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל