לתרומות לחץ כאן

ציצית דריי-פיט / ציצית פוליאסטר

שאלה:

שלום וברכה לרבנים !
האם מעיקר הדין מותר לבחור ספרדי ללבוש ציצית דריי-פיט (העשויה מבד מנדף זיעה) ?
במידה ולא אבקש בבקשה לדעת מדוע ?
תודה רבה !

תשובה:

שלום וברכה

אני לא מכיר את הבד הזה, בהנחה והוא ארוג ולא ניילון העשוי כלבד כמו בציציות רשת, לדעת הרבה פוסקים הוא חייב בציצית, אבל יש שחלקו וסברו שאין חיוב אפילו מדרבנן, ולכן לכתחילה יש לקחת בד כותנה והמהדר יקח בד צמר, שזה חייב מהתורה לכל הדעות ולא כמו כותנה שנחלקו השו"ע והרמ"א אם חייב מהתורה או מדרבנן.

מקורות:

בשו”ת ציץ אליעזר (חי”ב סי’ ג), ושו”ת אז נדברו (ח”ז סי’ נב-נג) נקטו שאם הבגד ארוג, אפילו מחוטי פוליאסר הוא חייב בציצית מדרבנן, וכ”כ בספר חזקת טהרה (יו”ד סי’ קצ, דרך ישרה ס”ק יב) ובקובץ מבית לוי (קובץ יב, עמ’ יט) בשם הגר”ש וואזנר זצ"ל, שכאשר הבגד ארוג חייב בציצית, וכאשר הבגד הוא חתיכת ניילון שעשה בה חור להכניס את ראשו, פטור מהציצית,  [ודעת בעל האז נדברו בספרו בית ברוך על חיי אדם כלל יא עמ’ רל בהעה, שאף כשעשוי חתיכה אחת חייב, יחיד הוא בזה], ובשו”ת אבן ישראל (ח”ט סי’ א) כתב שאם כולו עשוי ניילון פטור, אולם אם חלק מהבגד אפילו חוט אחד, ארוג גם בכותנה או צמר, הבגד חייב בציצית, ע”ש, [ומדברי הביאור הלכה (סי’ ט ס”א ד”ה אלא מדרבנן) בשם הארצות החיים, משמע שבכל מקרה הולכים אחר הרוב, אם כי יש לחלק בין בגדים שפטורים מחמת שאינם בכלל בגד, לבין אם הפטור מחמת שגדל בים, וכפי שהוכיח שם באב”י, אולם באמת לא ידעתי מה הוכיח שיש לזה גדר בגד, שאפילו יש לזה גדר בגד, הרי גם בגד העשוי משאר מינים יש עליו שם בגד, ובכ”ז הולכים אחר הרוב וצ”ע].

אולם באגרות משה (או”ח ח”ב סי’ א) שכתב שמסתבר שבגד העשוי מניילון, פטור מהציצית, ולכן אם רובו עשוי מניילון דינו כניילון ופטור מהציצית [וכן משמעות החזו”א ס], וכן בעל שו”ת עטרת משה (הגר”מ לעמברגר, גאב”ד מאקווא) בקובץ מוריה (קובץ פא, תשרי תשמו, עמ’ פו) האריך בזה שפטור מהציצית, וכן בהערות הררי שדה על ההר צבי (שנדפס בסוף שו”ת הר צבי) כתב שלפי המבואר בחיי אדם שרק מיני בגד האמורים בתורה חייבים בציצית, ממילא בגדי ניילון פטורים מהציצית, ובשו”ת להורות נתן (ח”ב או”ח סי’ ד) דן שם שאף אם בגד ניילון חייב בציצית, אולם כשעשוי רשת, שנראה בשרו מתחת, אינו נחשב לבגד ופטור מהציצית, וכ”כ בשו”ת קובץ תשובות להגרי”ש אלישיב שליט”א (ח”א סי’ א) שיש להחמיר בזה, וכ”כ להחמיר שלא ללכת בציצית העשויה מניילון, בשו”ת אור לציון (ח”א סי’ ג, וח”ב פרק ב תשובה ג) והוסיף להעיר (ח”ב שם בהערה) שיש להיזהר שלא ללכת בטלית קטן כזו בשבת במקום שאין שם עירוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל