לתרומות לחץ כאן

הפסק אחרי ברכת המפיל

שאלה:

ידוע לי שאם אני מברך קריאת שמע שעל המיטה אחר חצות, אז את ברכת המפיל אני קורא בלי, מלכות שמים. ומותר לדבר אחר כך. אם זה לפני חצות, אני מברך בשם מלכות שמים, את ברכת המפיל, ואז אסור לדבר עד מחר.

הבנתי שאני יכול לקרוא את ברכת המפיל לחוד. לפי כך השאלה היא כזאת. האם מותר לפני חצות לקרוא קריאת שמע שעל המיטה, ואחרי חצות לקרוא את ברכת המפיל ללא, מלכות שמים.?

אני שואל כי מלחיץ אותי אפשרות שבה, אסור לי לדבר עד מחר, לכן בדרך כלל אני עושה הכל אחר חצות. וכשיש שעון קיץ, אז קרא לי לעיתים שחיכיתי במיוחד לאחר חצות בשביל לברך הכל.

לפי כך האם יש אפשרות לקרוא את קריאת שמע שעל המיטה, לא כולל, המפיל. ואת המפיל לאחר חצות.?

אם כן, אז מאיזה זמן לברך את קריאת שמע שעל המיטה, כלומר לאחר השקיעה.? או כמה שעות לפני השינה, או אם מותר גם במשך היום.?

תשובה:

שלום וברכה

קריאת שמע כולה נאמרת לכתחילה רק לפני שהולכים לישון, אין לומר אותה זמן רב קודם לכן. אבל אין סיבה להלחץ כל כך, בשעת הדחק אם פתאום חייבים לשתות או לומר משהו דחוף, מותר לעשות זאת בקצרה, ראה כאן.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שאלתי בקשר ברכה של ברכת המפיל בנפרד מכל הברכה. הבנתי שכן מותר לקרוא את הברכה, לא כולל המפיל. ואת המפיל לקרוא בסמוך לשינה.

    האם מותר לקרוא לפני חצות את ברכת שמע שעל המיטה, לא כולל המפיל, ואחרי חצות לפני השינה את המפיל ללא, מלכות שמים.?

    מה שיכול להלחיץ אותי, זה דיבור אפשרי בשעת השינה. זאת תופעה שכיחה שיכולה לקרות גם לי. אם אסור לדבר, אלה רק בשעת הדחק, ודיבור משינה, הוא לא קשור לשעת דחק, אבל אין בו שליטה. אני חושב שכבר קרה לי שאמרתי מילה פה ומילה שם תוך כדי שינה, זה קורה לי לעיתים לא קרובות, אבל עלול לקרות. מה אפשר לעשות במצב כזה.?

    סיכום השאלות.
    1. אם מותר לקרוא לפני חצות קריאת שמע שעל המיטה, לא כולל המפיל, ואת המפיל לאחר חצות וסמוך לשינה, בלי, מלכות שמים. את השאלה הזאת אני שואל מכיוון שלאחר חצות קוראים הכל בלי, מלכות שמים, ואז מותר לדבר. אם מותר לקרוא את המפיל בנפרד ואחרי חצות, כאשר את הקריאת שמע שעל המיטה לעשות לפני חצות, ואם כן אז יכול להיות שיהיה, מותר לדבר.

    2. אין שליטה בדיבור בשעת שינה. זה קורא לי לעיתים לא קרובות, אך זה יכול לקרות.

  2. יש שנהגו [וכן המנהג הרווח בין הספרדים] שאין אומרים ברכת המפיל לאחר חצות הלילה אלא בלי שם ומלכות, אולם שאר הפסוקים של קריאת שמע אומרים מתחילה ועד סוף.

    ויש שנהגו [וכן מנהג רוב האשכנזים] שאומרים ברכת המפיל אף לאחר חצות הלילה. לגבי מנהג הספרדים ראה ילקוט יוסף (או”ח ח”ג סי’ רלט ס”א).

    לגבי מנהג האשכנזים, ראה א”א (בוטשאטש, סי’ רלט) ושם בביאור הלכה (ד”ה סמוך).

  3. התכוונתי לקריאה נפרדת של ברכת המפיל מכל קריאת שמע שעל המיטה.

    נניח בשעה 23:00 כמובן לפני חצות, לקרוא את קריאת שמע שעל המיטה, לא כולל המפיל.

    וכעבור נגיד שעתיים, בשעה 1:00, לקרוא את ברכת המפיל בלבד. בלי מלכות.

    האם מותר לעשות את זה.? אני ספרדי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל