לתרומות לחץ כאן

מתי גזרו עובדין דחול

שאלה:

לכבוד הרבנים ברכת השלומים!
ידוע שקיים איסור שימוש בכלי ה'סלייסר' אעפ"י שירתוך חתיכות גדולות – משום עובדין דחול וכן יש איסור סחיטת לימון במסחטה אעפ"י שביד יהא מותר- משום שהכלי מראה על עובדין דחול. אך ק"ק למה לא גזרו גם כך בעניין מוקצה, כדוגמת ה'מפצח אגוזים' (שהוא כלי שנועד לכך)שהרי מותר לשבור עימו אגוזים ואין בעיית מוקצה בכלי עצמו וכל שכן שלא חששו שיהא עובדין דחול בכלי וכו', אזי מה החילוק?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ההבדל הוא שבסלייסר אתה משתמש לפעולה של טחינה אבל זה נעשה באופן המותר, בחתיכות גדולות יותר, לכן זה נראה עובדין דחול, אבל כאשר אתה משתמש בפטיש [לא מפצח אוזים שזה כלי מלאכת היתר] כדי לפצח אגוזים, זה כלל לא השימוש המקובל לכך ולכן אין כאן עובדין דחול.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. מחילה הרב לא הבנתי את החילוק, שהרי התירו את השימוש במפצח אגוזים(בסברת כלי שמלאכתו להיתר) אעפ"י שנועד לשימוש פיצוח אגוזים ולא חששו ליהא עובדין דחול?

  2. זה לא עובדין דחול כי מדובר במעשה המותר ובכלי ביתי. עובדין דחול זה או בכלי אסור או בכלימקצועי המשמש בעלי מקצוע, כמו "מסר הגדול" שהביא המשנה ברורה בכמה מקומות.

  3. אבל מעיקר הדין (מצד איסור טוחן) היה לכאורה מותר לחתוך יקר בסלייסר כאשר אחתוך את זה חתיכות גדולות(שהרי אני אוכל לאלתר ושינוי וכו') אלא שהאיסור נגרר לא מעצם איסור טוחן אלא משום עובדין דחול שאופן הפעולה… וגם כך לכאורה היה צריך להיות במפצח אגוזים שבאמת מצד נידון מוקצה יהא מותר בשימוש(כי הוא כלי שמלאכתו להיתר) אך מצד אופן הפעולה אזי לכאורה זה היה צריך להיות אסור מדין עובדין דחול, הלא כן?

  4. כיון שהוא מיועד בעיקר לשימוש בדרך המותרת – קילוף לצורך מידי, אין חשש, בשונה מסלייסר שמעצם מהותו מיועד לטחינה דקה.

  5. יישר כח על המענה!
    אזי לפי ההגדרה שהרב כתב, יוצא שאם יש כלי חיתוך שייעודו הוא רק יכול לחתוך לחתיכות גדולות, אזי היה צריך להיות מותר השימוש כי מצד טוחן אין שום בעיה כלל כי אין אפשרות לחתוך עימו חתיכות דקות . בתודה מראש!

  6. הרב יעקב יוסף מתיר לסחוט לימון במסחטה קטנה לא הכלי שמקבל את המיץ כי ככה זה לא עובדין דחול כי הרגילות היא לסחוט כך לאלתר, וכן הדין בכל המשחטות הקטנות שמחברים ללימון וסוחטים ישירות לסלט שמתיר.
    הרב יצחק יוסף מתיר בסלייסר שלדעתו זה כלי שמיד חותך חתיכות שהם לא קטנטנות ולכן אין עובדין דחול במכשיר זה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל