לתרומות לחץ כאן

מאה ברכות בשבת

שאלה:

שלום רב , אני יודע שיש חיוב לגבר (לאשה זה לא כל כל אפשרי אם היא לא מתפללת 3 תפילות ביום) לברך מאה ברכות ביום (כמובן רק ברכות שיש בהן צורך כי ברכה שאין בה צורך היא ברכה לבטלה וזה אסור מהתורה נכון?) אם אני לא מצליח להגיע ל100 אני יכול להגיד לאחי שיברך בקול ברכות השחר ואני אגיד אמן ? או שאני יכול להגיד כמה פעמים את הפרק בתהילים שכתוב בו ״ברוך אתה השם למדני חוקיך״ או שיש בזה ברכה לבטלה ?אם תוכלו בבקשה לענות לפני כניסת שבת כי בשבת אני מאוד מתקשה להגיע ל100 ברכות
תודה רבה !

תשובה:

שלום וברכה

יש כמה חישובים מקילים בענין זה, יש שכתבו שברכות העולה לתורה וההפטרה נחשבות כחלק מהמאה ברכות לשומעים אותם היטב ראה שו"ע סי' רפד סעי' ג, אלא שעדיף לברך ממש, כך מבואר בפוסקים שם. ומה שאתה אומר שבשבת אתה מתקשה לדעתי זה טעות בחישוב, שכן בזמנינו אוכלים הרבה, וכל פעם שאתה אוכל משהו בשבת בין הארוחות כבר יש לך ברכה ראשונה וברכה אחרונה, כמו כן כל פעם שאתה מברך אשר יצר זה נכלל במאה ברכות, וכל זה לא נכלל בחשבון שנתנו חכמים, כך שבקלות ניתן להגיע היום למאה ברכות.

לגבי מאה ברכות לנשים: בס’ הליכות עולם ח”א עמ’ נט כתב שנשים מחוייבות באמירת מאה ברכות כל יום כמו אנשים, ולפי שלא מצינו למי מהפוסקים שחילק בזה, וכן דעת הגרי”ש אלישיב כמובא בשו”ת ישיב משה עמ’ יט. אולם, בשו”ת שבט הלוי ח”ה או”ח סי’ כג כתב, שכיון שחלק מהברכות אותן מנה הבית יוסף הן כאלו שנשים אינן מצוות בהן, כמו ברכות קריאת שמע, וברכות שמונה עשרה של ערבית שנשים לא קיבלוה עליהן, נראה שהן פטורות. וכ”כ בס’ הליכות ביתה סי’ יג בשם הגרש”ז אויערבך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לא נראה.
    אבל איך לא תצליח?? אם אתה בבית הכנסת שומע פעמיים חזרת הש"ץ, שבעה עולים לתורה שכל אחד מברך פעמיים וברכות הפטרה, אמנם כאמור עדיך לברך לבד, אבל אם זה לא הולך בכל מקרה אתה בקלות במאה עשרים ברכות…

  2. זו לא ראיה לכאורה, הבית יוסף מסדר איך ניתן בקלות להגיע לאותו מנין, אבל זה לא אומר שמי שאין לו עצות אלו פטור מעיקר התקנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל