לתרומות לחץ כאן

בכי בשבת / דיבור אחרי המפיל

לכבוד הרב
א.סבי נפטר ביום שבת ויצא שבכינו הרבה ונצטערנו בשבת עצמה, האם צריך לעשות תשובה על הצער ביום השבת?
ב.ראיתי שאנשים אומרים "שהלימוד יהיה לעילוי נשמת פלוני על דעת האור החיים הקדוש" אני יודע שהולכים ע"פ דעתו בהסכם יישכר וזבולון בעניין שכר הלימוד תורה אבל האם העניין כך גם בלימוד לרפואת או לעילוי נשמת(או ש"נר לאחד נר למאה"ואין ירידת שכר ללומד בלימוד לעילוי נשמת או לרפואת לאף אחד מן הדעות)?
ג.אם בשמיעת שירים במקלחת יש שיר שיש בו את המילה "אלוהים" האם אסור לשמוע את אותו שיר שם?
ד.מאז שעשיתי בר מצווה כבר שנים שאני אומר ברכת "המפיל" ללא שם ומלכות, אבל ראיתי שלדעת הספרדים והרב עובדיה כן צריך להגיד עם שם ומלכות האם אני צריך לשנות ממה שעשיתי עד היום?, מה גם שאני נצרך לעיתים לדבר אחרי ק"ש שזה בעייתי הרבה יותר בברכה עם שם ומלכות
תודה מראש

תשובה:

שלום רב

  1. אכן אסור לבכות בשבת, וידוע מגדולי ישראל ששיכלו ילד וכיוצא בזה וכל השבת היתה צהלתם על פניהם עד למוצאי שבת [המעשה הידוע בסבא מסלבודקא שבנו נפטר בעבר שמחת תורה, וכן ברבי מפיאסצנא שבנו נרצח בערב שמחת תורה ועוד ועוד], הנסיון הוא אכן קשה, והוא רחום יכפר.
  2. אינני מכיר כזה דבר. למיטב הבנתי הנושא של לימוד לעילוי נשמה בנוי אחרת, שהרי שם הנפטר אינו שותף בנושא, כי לא גרם ללימוד, אלא ההתעוררות ללמוד בדר מסויים נעשית לזכותו ולעילוי נשמתו, ושם השכר על הלימוד הוא ללומד.
  3. אסור, שהרי באותו רגע אתה מהרהר בשם זה.
  4. יש לומר בשם ומלכות. על הפסק בדיבור לאחר המפיל ראה כאן.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל