לתרומות לחץ כאן

טבעת שאולה

שלום רב
האם למרות שהאישה גרושה עברה טקס גירושים בבית דין ניתן להפקיע את הקידושין שלה עקב טבעת שאולה? וכך להתיר לה לשאת כהן?
(הטבעת שייכת לסבתא שעברה לאם, ידוע במפורש כי הבחור לקח את הטבעת) כמובן אם צריך הוכחה לכך נוכל להביא את האם של הבחור.
בנוסף לפי הרמב"ם והאבני נזר טבעת שאולה הרי ספק קידושין.
תודה

תשובה:

שלום רב,

לצערי הטיעון הזה לא יוכל להושיע כאן… אבל מאחר שאני מניח שקראתם פה ושם דברים על כך באינטרנט אנסה לעשות לכם סדר:

א. הרמב"ם מעולם לא כתב דבר כלשהו בענין טבעת שאולה, ובודאי לא שהדין הוא ספק קידושין. אלא הרשב"א הוא זה כטען שטבעת שאולה אינה מקודשת. והאבני נזר (אבה"ע סי' קלו) כתב שיש לחוש לשיטת הרשב"א והדין הוא ספק קידושין.

ב. בשו"ע (סי' כח סעי' יט) פסק המקדש בטבעת שאולה הרי זה קידושין גמורים (ומקורו הוא מהרא"ש בתשובה (כלל לה סי' ב') וכן בפסקיו קידושין פ"א סי' כ'). ושם הוא הובא כל חולק על דין זה. אלא שיש מהאחרונים שכבר הביאו כאמור את שיטת הרשב"א שהוא חולק. לכן המקדש בטבעת שאולה לכל היותר זה ספק קידושין.

ג. מעתה, טיעון זה אינו יכול להועיל במצבך. שהרי לכל היותר יש בזה ספק קידושין דבר המצריך גט כדת וכדין מחמת הספק, ולכן האישה נאסרת לכהן, והיא ספק גרושה שדינה כספיקא דאורייתא לחומרא, ואינה יכולה מחמת זה להנשא לכהן.

ד. כל זה בטבעת שאולה כלומר, טבעת שחוזרת למשאילה לאחר סיום טקס הקידושין. אבל בתיאור שאת מתארת כאן זה נראה יותר כאילו המקור של הטבעת הוא הסבתא, ומשם זה עבר לרשותה של הבת, ומשם לרשותו של החתן. כלומר, הוא קיבל את זה במתנה, לכן הקידושין תקפים לגמרי ללא כל חשש ופקפוק.

ה. אמנם אם הבחור לקח את זה לאמא בלי לרשותה, זה כבר יכול לערער את הקידושין, יש לעיין בהרחבה בבית שמואל בתחילת סי' כח.

ו. יחד עם זה קשה מאד לקבל עדות שתועיל בענין זה. משום שעדות זו לכאורה הוא נגד מה שהוחזקה לפנינו כאשת איש. וע"א אינו נאמן להוציאה מחזקתה. בנוסף הפוסקים דברים בהרחבה שלכאורה יש לחתן בהחזיקו את הטבעת חזקה מה שתחת יד אדם הרי הוא שלו. כלומר, הלכה למעשה, קשה ביותר להתיר קידושין אלו ללא עדות מסודרת.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אז מה כן ניתן לעשות? לא יכול שלא ניתן להקל.
    הבחורה עברה אלימות והתגרשה לאחר 3 חודשים, היא לא ידעה כי אכן יש לו תיקים במשטרה מדוע אי אפשר לבטל זאת על מקח טעות? אני מעוניין להתחתן איתה ולהקים איתה בית כשר ונאמן בארץ. למה להקשות בכל זאת?

  2. אין הרבה מה לעשות. גם אם נקצין את המקרה של קידושי טעות, לא נגיע לרמה המבטלת את הקידושין ללא צורך בגט. (ראה בכתובות עג,ב) המקדש אישה ונמצאו בה מומים צריכה גט מספק שמא הקידושין תפסו בכל זאת. ורק מום גדול יכול אולי לבטל את הקידושין לגמרי. במקרה הזה עם כל הצער אני לא רואה אפשרות להגיע לטיעון כזה.
    [אגב, התשובה הזו, עוד לפני הסוגיה של "ריח הגט" שלדעת הרמ"א ודאי שלא ניתן להתיר אפילו אם יתברר שהיא לא היתה זקוקה לגט]

    אנו ממש לא מקשים עליכם. אבל זוהי ההלכה אדם הרוצה להקים בית כשר ונאמן לא יכול לעשות זאת בניגוד להלכה. האמן לי שאם הייתי מזהה איזה אפשרות להקל עליכם הייתי אומר לך או פונה אליך. אבל אני לא מזהה מצב כזה.

  3. בודאי אתה יכול לפנות לבית הדין הרבני למצות את הסיכויים שלך. אבל דע, שכדאי לך להפנים את זה שבית כשר לא תוכל להקים איתה. אני לא אומר את זה בציניות חלילה, אלא רק בצורה ברורה כדי שלא תתאכזב קשות. הרבה הצלחה טומן לך העתיד, רק צריכים לשים לב שלא להסחף אחרי רגעים שנראים לך קשים ומייאשים. חז"ל לימדונו שהכל לטובה, רק צריכים לדעת להתאפק ולהמתין לראות לאחר זמן מדוע מה שנראה לנו כהיפך מהטובה, מדוע הוא בכל זאת טובה.
    הרבה הצלחה ושבת שלום

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל