לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עד קידושין פסול – האם אכן צריכים קידושין מחדש?

הרב אמר לבעלי לצאת מיד מהבית כיוון שאחד מעדי החתונה שלנו אינו שומר שבת. האמנם הנישואין לא תקפים????

תשובה:

שלום רב,

אני לא יודע את כל הפרטים אודות הנישואין, אבל לא הייתי ממהר לקבוע שעליו לצאת מהבית.

בשו"ת חתם סופר (אבה"ע סי' ק') נשאל במקרה שהתגלה לאחד מעדי הקידושין היה פסול – קרוב משפחה של החתן או הכלה. האם צריכים לעשות שוב קידושין. ובתשובתו שם האריך לומר שאין צורך בקידושין נוספים, משום כולם (כל מי שנכח בחתונה) יכולים להעיד שבני הזוג הזה נישאו ביום זה. והאריך להסביר מדוע "אנן סהדי" מועיל ואין צורך דווקא בשני עדים שרואים את נתינת הטבעת ליד הכלה. עוד הוסיף החתם סופר, שלמרות שהרב ייחד את שני העדים שאחד מהם הוא פסול לעדים, וא"כ הוא בעצם קבע שרק הם יהיו העדים, בכל זאת הקידושין תקפים משום שייחוד זה שבעצם נעשה בשליחותו של החתן בטעות יסודו שהרי מן הסתם החתן לא רצה שיהיו אצלו בחתונה עדים פסולים. אלא שסיים מ"היות טוב" עדיף לעשות שוב קידושין בצנעא בלי שידעו כדי שלא לפגוע ברב המקדש שלא שם לב לכך. אבל מעיקר הדין לדעתו אין צורך בקידושין נוספים.

בתשובת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל המובאת כאן באתר (תשובה זו עדיין לא נדפסה) האריך להביא שיש הרבה חולקים על החתם סופר לכן הכריע שם שהקידושין בטלים.

בכל אופן, הייתי מציע לכם להתקשר אלי ולתת לי פרטים נוספים, ואשתדל לסייע בעז"ה. (0504163175)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל