לכבוד הרב! 1.ראיתי באחד התשובות שנכתב שאין היתר ללמוד שיעורי נהיגה בחול המועד. מה הסברה הרי זה לא מלאכה ואף לא התאמצות אלא הפוך הנאה!?
2.באופן כללי כשאמרו שלא טוב לנגב ידיים רטובות בבגדים (שגורם ח"ו לשכחה) זה לכל סוגי הנטילות וכן גם כששטפתי סתם את הידיים?
תשובה:
שלום רב
בנוגע לשיעורי נהיגה יש שתי בעיות: א. פוסקי זמנינו נחלקו אם נהיגה ברכב שלא לצורך המועד מותרת או אסורה, הגר"מ פיינשטין בעל אגרות משה אוסר, ובעל שו"ת באר משה מתיר, הובאו דבריהם בס' חול המועד כהלכתו עמ' רסד. מה שאדם נהנה קצת מהלימוד לא נראה שיחשב כבר כצורך המועד, ברור שעיקר הענין כאן הוא הלימוד לא ההנאה הקטנה הנלוית לענין לעיתים [כשהמורה קם במצב רוח סביר..]. ובס' ארחות רבינו הובא שהקהילות יעקב אסר זאת. ב. יש כאן כעין משא ומתן, אתה שוכר את המורה ואת הרכב לצורך לימוד הנהיגה, ושי איסור לשכור פועלים במועד, למעט צרכי דבר האבד. לכן אם יש נזק במניעת הלימוד, וכגון שיש טסט מיד אחרי החג, ולאחר מכן אין הזדמנות קרובה וכדומה, יש להקל, אבל באופן רגיל אסור.
בס' נפש חיה (מרגליות סי' ב) מסופק בזה, האם מדובר רק במי נטילת ידים או בכל מים, וראה בס' שמירת הגוף והנפש סימן נז שצידד בזה לכאן ולכאן.
מחילה, אל מה להלכה למעשה לגבי ניגוב ידיים. החייב להחמיר תמיד גם לאחר סתם שידי היו רטובות?
נראה לי שהמנהג להקל.
השאר תגובה