כאשר מגיע חצות ליליה האם קריאת שמע על המיטה קודמת לתיקון חצות או תיקון חצות קודם לקריאת שמע שעל המיטה
תשובה:
שלום רב,
מדברי הפוסקים בסי' רלט נראה שהיה עדיף לומר קודם תיקון חצות. משום שיש להסמיך את קריאת שמע על המיטה לזמן השניה שלו, ואפילו אסור לדבר לכתחילה לאחר שקרא ק"ש. אולם ראיתי בכף החיים (ר"ח פלאג'י סי' ג' סעי' כט) שעפ"י הסוד מי שהולך לישון לאחר חצות שיש לומר ק"ש סמוך לחצות, ואח"כ יאמר תיקון חצות.
ההבדל בין שמע שלפני חצות
לשמע שלאחר חצות
הוא בברכת 'המפיל' –
שלאחר חצות אין מברכים אותה.
האם יברך המפיל לפני חצות לילה,
אם כוונתו לישון לאחר תיקון חצות ,
שהוא וודאי אחר חצות לילה?
למעשה אפשר לומר המפיל עד חצי שעה לפני עלות השחר.
א. תודה על התשובה.
ב. האם הכוונה לומר שיקרא שמע ללא המפיל לפני חצות?
והמפיל לאחר תיקון חצות?
ג. ואם אין בכוונתו לישון כעת, כגון שנמצא בחתונה,
1] האם חייב לקרוא שמע לפני חצות? ואם כן, למה?
2] ואם קרא שמע בערבית פעמיים,
לפני צאת הכוכבים ובצאת הכוכבים,
[או פעם בצאת הכוכבים]
האם עדיין חייב לקרוא לפני חצות?
אם קרא קריאת שמע של ערבית אחרי צאת הכוכבים יאמר את כל הקריאת שמע שעל המיטה לפני שהולך לישון ולא לפני חצות.
ה' יברך אתכם , תודה רבה ושבת שלום.
השאר תגובה