לתרומות לחץ כאן

פעילות אתר מסחרי באינטרנט בשבעת ימי האבל

לרבנים שלום!
אני לומד הלכות אבלות וכידוע שמבואר בשולחן ערוך סימן ש"פ, שאבל אסור לו לעשות סחורה בשבעה ימי האבל וגם בשלושים יש לו מעט מעסקיו, הספק האם כשיש לו אתר אינטרנטי פתוח שמוכרים בו דברי ווירטואלים כמאמרים שירים תמונות האם גם עליו לסגור את האתר.
וכן מה הדין באתר מסחרי שצריך לספק ללקחות את הזמנותיהם עם חברת שליחויות.

תשובה:

שלום רב

  1. הואיל והמסחר באינטרנט בעצם מתנהל מעצמו, ואדם לוקח את המוצר לבדו [מוצר וירטואלי וכו'] אין כל חשש. שכן, בס' שולחן עצי שיטים דין אמירה לעכו"ם אות טו מבאר, שהסיבה שאסר השו"ע בסי' ש"פ מסחר על ידי אחרים בימי השבעה הוא משום שאמירה לגוי נחשבת בשבת "שבות", ולכן אסור לאדם לומר אפילו לגוי לעשות עבורו מלאכה בשעת ימי האבל, כי גם זה נחשב עשייה מבחינתו [בשונה מבני משפחתו ששם האיסור חמור יותר כיון שמעשה ידיהם שלו ונחשב הדבר במידה מסוימת כאילו הוא עושה בעצמו] סברא זו לא שייכת במסחר המתנהל מעצמו.
  2. לגבי אתר מסחרי שהתחייב קודם ימי האבל לספק סחורה ללקוחות, נראה שכיון שיש כאן התחייבות שעלול לגרור אחרי תביעה או חוות דעת שלילית באינטרנט וכדומה, דבר שעשוי להבריח לקוחות בעתיד, זה ודאי נחשב "דבר האבד" ומותר לספק את הסחורה דרך האתר ועל ידי שליחים בימי השבעה, כמבואר בשו"ע שם. כמו כן נראה שיש כאן קצת "דררא דגזל", כלומר, אנשים רכשו מוצר מחמת ההתחייבות לקבלו תוך שבעה ימי עסקים וכדומה, לולי התחייבות זו נראה שהיו קונים במקום אחר, כך שלא ניתן לעבור על התחייבות זו שניתנה להם, בלא שמיידעים אותם ומבקשים מהם רשות, דבר שמאוד קשה ולא מעשי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ממש תודה רבה עייניתי בספר עצי שיטים לבעל המרכבת המשנה נכון שהוא כותב שיש אמירה לנכרי גם לענין מלאכה באבל אך לא הזכיר בדבריו כלל את אשר הוספתם בשמו שכיון שבשבת איכא שבות לכן זה מקשר את המעשה של הגוי ליהודי אשמח מאוד עם תצלמו לי היכן זה ממש כתוב כי את מה שאני ראיתי לא ראיתי דבר כזה אולי אם אפשר להעתיק את לשונו מהיכן שזה יצא לכם מאוד אודה וגם אשמח
    תודה

  2. המקור של אמירה לגוי הוא בשבת ולכן רגילים לפרש כוונתו שהכל בהתאם לכללי אמירה לגוי האמורים בשבת, ראה דברי סופרים שם על אתר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל