לתרומות לחץ כאן

הפסק בין מים אחרונים לברכת המזון

בס"ד.
לגבי הפסק בין מים אחרונים לברכה עפ"י משנ"ב קעט ס"ק א והלכה ברורה חלק ט דף רפה מבואר שאמנם אסור להפסיק בדיבור ולא במעשה כלשהו משום טול ובריך (ברכות מב.) אולם משמע מההלכה ברורה שלצורך ברכת המזון מותר להפסיק.
שלוש שאלות שעלו לי בבקשה-
1. האם ההיתר לצורך ברכת המזון מצטמצם רק באמירת המזמורים שתקנו לאמר (שיר המעלות או למנצח בנגינות לפי הבא"ח) או גם דיבור ממש כגון –
"היכן הברכון?", "תשאירו את הלחם על השולחן" וכו.
2. כותב האשל אברהם שאפילו בדברים שמותר להפסיק לכתחילה כגון עניית אמן דברכות וכו… יטול ידיו שנית אולם לא ראיתי שדין זה הובא להלכה בספרים שאני לומד בהם. ואדרבא לענ"ד הדעת נותנת שבדברים שמותר להפסיק בהם אין צורך ליטול ידיו שנית מאחר ולא חשיב הפסק כלל ודווקא בדברים שלא התירו יש לטול שוב משום הפסק.
3. נראה גם לענ"ד שמה שהחמירו לא להפסיק אפילו במעשה או בשהיה בין מים אחרונים לברכה אם לא שנוגעים לברכת המזון יהיה אולי מותר אם תוך כדי שגם ככה אומר מזמורים עושה איזה עסק שהרי אין פה ריבוי שהייה שבלאו הכי שוהה באמירת המזמור שהותר לו.
אשמח לקבל תשובות עם מקורות בבקשה ככל שניתן.
תודה רבה מראש.
תשובה:

שלום רב

  1. בודאי מותר כל מה שלצורך הברכה, שהרי אפילו לאחר נטילת מים ראשונים התירו לומר הביאו מלח וכדומה, וכל שכן במים אחרונים [הדין הוא אחד ומקורו מהכתוב "תיכף לנטילה ברכה"].
  2. לא מצאתי את האשל אברהם הזה, אשמח אם תפנה אותי יותר מדוייק.
  3. עצם העשייה מהווה הפסק, אדרבה, שהייה אינה הפסק כל כך, מעשה חמור יותר, ראה משנה ברורה בסי' ח, וראה פרי מגדים אשל אברהם ריש סי' קעט.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. המקור הוא אשל אברהם סימן קעט – כותב שאפילו הפסיק לדבר מצוה כגון ברכת הרעמים צריך לחזור ולטול ידיו. אין לי מס' עמ' וס"ק.

  2. לא מצאתי שם. עכ"פ יש הבדל גדול בסברא בין דבר שאינו מענין הסעודה שבעצם הוא הפסק, אלא שמחמת חשיבותו מותר לאומרו, לדבר שהוא מענין הסעודה שכלל אין כאן הפסק.

  3. מעניין שכבודו לא מצא , זאת הפניה מההלכה ברורה שבד"כ מאד מדוייק, פעם ראשונה שאני נתקל בהפניה שגוייה.
    בכל אופן , אין צורך לטול שנית לפי דעתכם?

  4. כלומר , דברים שהם מענין הסעודה אין הפסק ולא צריך לטול שוב.
    דברים שבקדושה , למרות שהתירו אך הם אינם מענין הסעודה – צריך לטול שוב.
    זאת הסברא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל