לתרומות לחץ כאן

הדלקת חשמל ביום טוב ע"י שינוי

בס"ד
לכבוד הרבנים שליטא
שמעתי בשם הרב עמוס לביא שמותר להדליק בשינוי ביום טוב חשמל כגון תאורה לצורך שמחת יום טוב או מצווה וזה ע"י דיוק שעשה בלווית חן של הרב עובדיה יוסף זצ"ל בסימן שז' שכתב שם שכלאחר יד יותר קילא מאמירה לגוי וכיוון שהרב זצ"ל פוסק שהדלקת חשמל ביום טוב איסורו רק מדרבנן ושלכולי עלמא מותר לומר לגוי להדליק חשמל ביום טוב אז יש כאן שבות דשבות במקום מצווה שמותר .רציתי לשאול האם מי שהולך על פי פסקי הרב עובדיה זצ"ל יכול לסמוך על זה הלכה למעשה (אני מודע לחזון איש ועוד אינני שואל כלל לשיטתו אלא רק לשיטת הרב עובדיה זצ"ל נטו)
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב

הספר לוית חן אינו תחת ידי, אבל דומני שכלל ברור הוא שאמירה לגוי קלה בהרבה מעשיית מלאכה כלאחר יד בשינוי, כמבואר בפירוש בשולחן ערוך בסי' שכח סעי' יז, שבמלאכה דאורייתא לא התירו לעשות מלאכה בשינוי על ידי ישראל לצורך חולה שאין בו סכנה, אבל על ידי גוי מותר, ואילו במלאכה דרבנן הקילו שם [יש שחילקו בין אם יש סכנת איבר או לא, אבל זה לא הנושא שלנו כרגע, מה שברור שם שמלאכה על ידי גוי קלה הרבה יותר ממלאכה בשינוי, וכך המנהג הפשוט תמיד].

באופן כללי סוג כזה של הלכות על פי דיוקים כאלו ואחרים, די בהם כדי לבטל את כל דיני יום טוב וד"ל… בהכרעה כזו לא די בסברא של רב בן 23 שלא הספיק עוד לשמש חכמים, אלא יש לשאול אצל זקני הדור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל