לתרומות לחץ כאן

מהותו של יום "איסרו חג"

נהגתי שלא לעבוד בחול המועד
האם גם היום באסרו חג נמשך הדין של חול המועד או שמותר לי לעבוד.
(העבודה לא קשורה לצורכי החג)

תשובה:

שלום רב,
איסרו חג אינו אסור במלאכה.

מקורות:

מהותו של יום זה הוא בהיותו "אסור" – "אגוד וקשור" עם החג שלפניו, כמבואר ברמ"א בסי' תכט, וכמה דינים נאמרו לגבי יום זה. מלאכה מותרת ביום זה, אפילו לנשים שנהגו לאסור מלאכה בראש חודש, כך הביא המגן אברהם בסי' תצד ס"ק ג בשם השלטי הגבורים, אולם בכף החיים שם ס"ק מט כתב שיש בזה חילוקי מנהגים, ובמקומות שנהגו לאסור מלאכה עליהם להקפיד על מנהגם. כיום דומה שמנהג כל העולם לעבוד כרגיל ביום זה.

בס' כף אחד סי' כב אות ט כתב שיום זה מיוחד ללימוד תורה יותר משאר ימים, [ואפשר שמשום כך יש מקומות שנהגו לאסור מלאכה], כך שיש להשתדל להוסיף בו בלימוד התורה כל אחד יותר מכפי הרגלו.

ברמ"א סי'תצד סעי' ג כתב שביום זה לא אומרים תחנון, ונחלקו הדעות אם אומרים בו א-ל ארך אפיים לפני קריאת התורה, ראה ליקוטי מהרי"ח אסרו חג פסח. כמו כן הובא שם שנחלקו הדעות אם אומרים בו למנצח יענך ה' ביום צרה [למנהג הספרדים הכל מודים שאין לאומרו, כיון שלא אומרים תחנון, ולמנהגם דינים אלו כרוכים זה בזה].

יש בקהילות החסידים שנהגו ללכת ביום זה עם בגדי שבת, כיון שהיה מיוחד להשלמת הקרבת קרבנות המועד בבית המקדש, וכל עדה תנהג בזה כמנהגה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל