לתרומות לחץ כאן

חיוב הסבא לשלם עבור ת"ת של נכדו

שלום רב!
יש לנו בן גרוש. יש לו בן שלומד בחיידר. מסיבות שונות בננו לא יכול לשלם עבור לימודיו של בנו. האם לנו כסבא וסבתא יש חיוב לשלם עבור תלמוד תורה של הנכד במקום אביו?

תשובה:

שלום רב,

אם הבן אינו יכול ללמוד תורה כראוי, הסבא מחוייב ללמדו, ואף לשכור עבורו מלמד. לכן בהחלט יש מקום לחייב לשלם על תלמוד תורה לנכד

מקורות:

מבואר בשו"ע יו"ד סי' רמה סעי' ג': "כשם שמצוה ללמד את בנו, כך מצוה ללמד את בן בנו, שנאמר והודעתם לבניך ולבני בניך". כלומר, החיוב הוא על האב ללמד את בנו. ואם אינו מלמדו, בהחלט יש חיוב על הסבא ללמד את בן בנו.

וראה במאירי (קידושין ל,א): "כשם שאדם חייב ללמד את בנו כך בבן בנו שנאמר והודעתם לבניך ולבני בניך ועל זו שאלו עד היכן אדם חייב ללמד את בנו תורה כלומר עד כמה מדורותיו והוא משיבו כזבולון בן דן שלמדו אבי אביו כלומר שחייב אף בבן הבן או בבן הבת אם אין לו עזר מצד האב אף לענין שיעור הלמוד דוקא בתורה שבכתב כמו שביארנו ובמקום אחר התבאר שאף לאחרים חייב ללמוד שנאמר ושננתם לבניך והתלמידים קרויים בנים כדכתוב ויצאו בני הנביאים אלא שלבנו ובן בנו צריך להשתדל בלמודם אף בשכר ולאחרים אינו מצוה אלא שילמדם בחנם אם הוא יודע אבל לא לשכור להם מי שילמד וכן בנו קודם לבן בנו ובן בנו לאחרים".

ראה עוד ברמ"א (סי' פא סעי' א'): "מי שאמר לחתנו העשיר תלמד עם בנך ואני אשלם. אינו חייב לשלם ויכול לומר לו משטה אני בך, והסיבה משום שממילא האב חייב ללמוד עם בנו. אלא שאין להוכיח משם שיש חיוב גם על הסבא. משום שאם לא היה מתחייב לשלם אפשר שהיה פטור. ומ"מ בדברי המאירי כאמור, זה מפורש שחייב ללמדו אף בשכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל