לתרומות לחץ כאן

טעם מצות שילוח הקן / מי כתב את התורה / מי הבין את שיחת בעלי החיים

שלום כבוד הרב יש לי כמה שאלות לגבי כמה דברים ואני ישמח אם תוכל לענות
תודה

2.לא הבנתי מה הפואנטה שלכך אסור לבן אדם לחלל שבת
כאילו נגיד זה מובן שה' אמר לאדם שאסור לרצוח כדי שהאנושות תתקיים עכשיו מה שלא מובן לי מה אלוקים רצה להשיג מכך שהוא אסר על בני אדם ביום שבת מלהדליק אש,או מלסחוט משהוא,או ממלאכת בורר,שמעתי שבגלל שיום שבת זה כמו גן עדן וכמו שבגן עדן לא צריך אתזה אז גם פה לא צריך אתזה,בכל מקרה לא ממש הבנתי למה עושים אתזה?
3.לא הבנתי משהוא לגבי מצוות שילוח הקן
הייתה לנו פעם בגינה יונה שעשתה קן בתוך אחד מהשיחים ושמעתי באיזה הרצאה על זה,שאלתי באיזה קבוצה של דתיים מה אני אמור לעשות והם אמרו לי שצריך לקחת את הביצים ולהשים אותם במקום אחר,עד שהם ימותו וכדי שהיונה תמות,עכשיו לא הבנתי מה הפואנטה של המצווה הזאת,כאילו זה קצת אכזרי כי אפחד לא מאיתנו לא היה רוצה שחס וחלילה היו לוקחים לו את הילדים,ועוד משהוא שמעתי שעושים אתזה בשביל לרחם על היונה כדי שהיא תתפלל לאלוקים שיחזיר לה את התינוקות
4.עכשיו אם ככה איך זה הגיוני כי אומרים שלבעלי חיים אין בחירה חופשית
5.אם ככה גם שמעתי באיזה הרצאה של הרב יצחק פנגר נראלי שהוא אמר שבתיבת נח כל מי שהיה בתיבה צווה כולל הבעלי חיים לא לקיים יחסים מאחר שהעולם נמצא באבל,מכל בעלי החיים ובני האדם רק הכלב לא קיים אתזה ולכן הוא נענש במשהוא מסויים,עכשיו בכל מקרה השאלה היא גם לכלב אין בחירה חופשית אז איך זה הגיוני בדיוק שהוא יענש עלזה?
6.כתוב בתנך ששלמה המלך ידע לדבר עם בעלי חיים,איך זה ישמע הגיוני כי שוב לבעלי חיים אין בחירה חופשית אז במלא איך אפשר לדבר איתם
7.כתוב בתורה את מעמד הר סיני איך היא ניתנה וכו לעיני כל העם,עכשיו לא מובן לי אם משה רבנו כתב את התורה ,וכתוב במהלך הספר את פטירתו של משה,אז מי כתב ומי המשיך אותה,כי בתאכלס זה כאילו שמביאים נבואה לעם מה הולך לקרות ומורידים להם מהבחירה החופשית,וגם מי כתב את ספר בראשית שמתר את תחילת העולם?

תשובה:

שלום רב

אנסה לענות בקצרה:

2. ראשית יש להבין, שלא הכל אנחנו מבינים, כלומר גם מצוות שהתפרש טעמן, זה רק בבחינת טעם, כמו לטעום מעט מהתבשיל, אך לכל דבר יש סודות וענינים רמים על פי קבלה שלא התגלו לבני אדם. מצות שבת ענינה לזכור את מעשה בראשית שם שבתהקדוש ברוך מכל עשייה ויצירה, ובכך אנחנו מחזקים בליבנו את האמונה במעשה בראשית שהיא בעצם יסוד האמונה ותכלית העולם.

3. בטעם מצות שילוח הקן נאמרו ענינים רבים, ביניהם מוזכר בזוהר הקדוש שעל ידי שילוח היונה היא תצטער ותפרח ממקום למקום לבקש את בניה ועל ידי כך יתגלגלו רחמי המקום ברוך הוא על בניו שבגלות. וכיון שיש בכך תועלת לא ניתן לומר שזה אכזרי, אם לעשות סטייקים על האש זה לגיטימי לשחוט תרנגולים, אז לצער אותה בצער בניה כדי לעורר רחמי שמים גם מותר ואף צריך. אבל שוב, צריך לדעת שבכל מצוה יש סודות, ולכן אמרו חכמים במשנה על מצוה זו עצמה: "האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו, שאינן רחמים אלא גזירות".

4. אין הכוונה שהיא תתפלל, אלא שהיא תצטער ויש בכך כמו תפילה שלנו כלפי מעלה, ורמז לכך שגם הקב"ה מחפש כביכול את בניו ומבקש לשוב אליהם.

5. לא ידוע לי מדרש זה, צריך לעיין.

6. לא הבנתי את הקשר בין בחירה חופשית לבין שיחה, ודאי יש תקשורת בין בעלי חיים. בגמרא אגב יש גם סיפור מעניין בזה לגבי רב עיליש שזכה לברוח מבית האסורים על ידי שהבין את שיחת העופות.

7. על פסוקים אלו כתוב שמשה היה כותב אותם "בדמע" ונאמרו בזה כמה פירושים, יש אומרים שהכוונה שכתב זאת בדמעות בתורת נבואה, ויש אומרים שכתב בדימוע – בתערובת, בלי רווחים, ורק לאחר מותו הופרדו המילים ונודעו התיבות. התורה כולה בעצם היתה קיימת במובן הרוחני שלה עוד לפני בריאת העולם, ואדרבה אמרו חז"ל: "אסתכל באורייתא וברא עלמא", כלומר הקב"ה ברא את העולם בהתאמה לתורה שכבר היתה קיימת, אלא שהיא נכתבה על גבי קלף על ידי משה רבינו, ואז גם ניתנו לה המובנים הגשמיים שלה. יש הרבה להעמיק בענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל