שלום, אמי נפטרה בטו אייר ונקברה בו ביום, האם ניתן להתגלח לכבוד שבועות שיוצא בתוך השלושים? אני ממש מצטער מזה כיוון שלא אוכל להתגלח בל״ג בעומר לכן אשמח לדעת אם יש מתירים להתגלח לכבוד שבועות בתוך השלושים.
תשובה:
שלום רב
אם אכן הקפדת כראוי שלא לגלח את הזקן בספירה, תוכל להתגלח לכבוד חג השבועות.
מקורות:,
ראשית יש לדעת, כי מה שרגל מפסיק אבלות שלושים, הוא רק לגבי דינים הנוגעים ליום השלושים, כמו דיני הבגדים והרחיצה, או באבל על שאר קרוביו למעט אביו ואמו, אבל באבלות על אביו ואמו הזמן בו מותר להסתפר הוא לאחר שיגערו בו חבריו, שבשיער הראש הוא לאחר שלושה חדשים [אלא אם כן גערו בו בפועל קודם לכן, ולאחר השלושים]. אולם, לגבי הזקן, כתב בפתחי תשובה בסי' שצ סעי' ד בשם שו"ת נודע ביהודה או"ח סי' יא, ששיעור הגערה הוא לאחר שלושים יום, לכן, אם הקפדת שלא להסתפר בימי הספירה נמצא שבהגיע חג השבועות אתה כבר לאחר שלושים יום מהגילוח האחרון כך שהגעת לשיעור גערה, והשלושים יום גם נעקרים מחמת החג, ולכן אין בכך איסור, ותוכל לעשות זאת בערב החג לאחר חצות היום.
לא הבנתי אם בעלי נכנס לחודש אבל על אחותו בתאריך כ"א באייר האם חג השבועות מבטל את החודש?
כן. בשורות טובות.
בעלי חושב שבגלל שאחותו היתה ערירית הוא צריך להמשיך את האבל עד סוף החודש ולומר קדיש עד תום השנה. מה אומרת ההלכה על זה? סליחה על הטירדה ותודה על העזרה
אי אפשר להמציא הלכות… אם חשוב לבעלך לעשות לעילוי נשמת אחותו, אין כל ענין באבלות, יש לעשות ברוחניות, כל מצוה לעילוי נשמתה, צדקה התחזקות במצוות לימוד תורה ועוד, מועיל לה פי כמה ממניעת גילוח וכדומה [כמובן יש לבדוק את כשרות מכונת הגילוח אבל זה ענין אחר]. קדיש אכן ראוי שיאמר עד סוף השנה אם אין לו הורים. אם יש לו הורים יש לשכור אדם אחר שיאמר קדיש. בשורות טובות.
ערב חג סוכות . 9 חודשים לאבל התגלחתי ערב ראש השנה. להתגלח שוב?
למעשה המנהג הרווח הוא שההמנעות מגילוח היא רק בתחילת שנת האבל עד שיגערו בו חבריו, ואחר כך ניתן להסתפר כרגיל, מנהג ג'רבא ועוד קהילות לאורך כל השנה להסתפר רק כאשר מגיע שיעור זמן זה של עד שיגערו בו חבריו. אם כך מנהגכם אזי יש להמנע.
כרגע חול המועד ובכל מקרה אסור להתגלח עד לאחר שמחת תורה.
השאר תגובה