לתרומות לחץ כאן

הגבהת ספר שני

ב״ה

מועדים לשמחה.

האם תוכלו למצוא לי את המקורות לשינויים במנהגים בקשר להגבהת ספר שני בחול המועד. או אולי זה קשור לכל פעם שיש ספר שני.

תודה מראש.

צמח

תשובה:

תמיד הדין זהה, מניחים את הספר השני לצד הראשון לאמירת הקדיש ואז מגביהים את הראשון.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. התשובת הרב לא הוגנת, כי דווקא המנהג הכי מורווח בכל קהילות ליטאיות הפוך, שבימים שמוציאים ג' ספרי תורה רק שהשלישי הוא המפטיר או שמוציאים ב' ספרי התורה ובאותו יום אין המפטיר ובין כה ובין כה אומרים קדיש אחרי קריאת ספר הב' אז המנהג לא להניח את הספר הראשון על הבימה על יד ספר השני, וכך פוסק מ"ב סי' קמז ס"ק כז שפוסק כפמ"ג שמפרש את המ"א שפוסק גם כן בסוף דבריו ולא כמו שערוה"ש שמביא את המ"א ונעלם מסוף דבריו של מ"א משום מה! ויוצא למסקנה שרק ערוה"ש פוסק שצריך להניח את הספר השני אצל הראשון על הבימה והוא דעת היחידה שפוסק על פי מ"א שהוא בעצמו לא פוסק את הדין כך לפי פמ"ג, ויוצא ששרשרת שלמה של הפוסקים הפך מהדעת היחידה הזאת שכן לא צריך להניח את הספר הראשון אצל ספר השני וכך אנחנו נהגים והמנהג הזה הכי מורווח!

  2. תעיין יותר טוב במשנה ברורה וגם בתשובתי כי לא משנה ב' או ג' ספרי תורה וכמו כתבתי רק כשיש ג' ספרים והשלישי הוא המפטיר ואותו דבר כשיש ב' ספרי תורה בלי המפטיר והדין אותו הדין ולא משנה, הפוך אמרתי שזה אותו הדין רק לגבי מנהג "להניח את הספר הא' אצל הב" לא כמו שכתבת אלה המנהג המורווח דווקא לא להניח את הספר הראשון אצל השני ומקור הפסק ראה לעיל בתשובתי וגם בספר אשי ישראל להרב פפויפר פרק לח סעיף מג!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל