לתרומות לחץ כאן

לדון בפני בית דין של סוחרים גויים

בס׳׳ד

שלום וברכה לרבנים האתר דין שליט׳׳א,

הנה ברבי עקיבא איגר חושן משפט סימן ג כתוב:

״ והם דנים. נ"ב בשו"ת מגן גבורי' סי' ה' כ' בשם הרש"ך ח"ב סי' רכ"ט על מחלוקת בין תובע לנתבע א' אומר שרצונו להתדיין בד"ת וא' אומר שאין לו להתדיין אלא בפני אחרים שכך הוא המנהג במקום שנעשה העסק הדין עמו. כיון דבמקום שנעשה העסק יש מנהג להתדיין כפי דרך הסוחרי' ולא כפי ד"ת מנהג מבטל הלכה והביא ההיא דאסטימת' עיין שם: ״

השאלה היא האם מש׳׳כ הרע׳׳ק מדובר בסוחרים יהודים, שזה מסתבר, שרוצה לומר שבכה׳׳ג מנהג מבטל הלכה. אבל אם נאמר שהסוחרים שמדיינים במקום פלוני רובם גוים, כמו פה באמריקא איפה יש המון מקומות שהם דנים את עצמם.

אז קשה לומר שבתסריט כזה חל מה שאמר הרע׳׳ק כי יש לנו מין התורה בפרשת משפטים שמות כ׳׳א- א ״ וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם״ ובשולחן ערוך חושן משפט הלכות דיינים סימן כו כתוב:

סעיף א
אסור לדון בפני דייני עובדי כוכבים ובערכאות שלהם (פי' מושב קבוע לשריהם לדון בו), אפילו בדין שדנים בדיני ישראל, ואפילו נתרצו ב' בעלי דינים לדון בפניהם, אסור. וכל הבא לידון בפניהם, הרי זה רשע, וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת מרע"ה. הגה: ויש ביד בית דין לנדותו ולהחרימו עד שיסלק יד העובדי כוכבים מעל חבירו (מהרי"ק שורש קנ"ד). וכן היו מחרימין המחזיק ביד ההולך לפני עובדי כוכבים (ריב"ש סי' ק"ב). ואפילו אינו דן לפני עובדי כוכבים, שכופהו על ידי עובדי כוכבים שיעמוד עמו לדין ישראל, ראוי למתחו על העמוד (מרדכי פ' הגוזל קמא). וע"ל סימן שפ"ח. מי שהלך בערכאות של עובדי כוכבים ונתחייב בדיניהם, ואחר כך חזר ותבעו לפני דייני ישראל, יש אומרים שאין נזקקין לו (מהרי"ק שורש קפ"ח /קפ"ז/); ויש אומרים דנזקקין לו (מרדכי בפ' הגוזל בתרא), אם לא שגרם הפסד לבעל דינו לפני עובדי כוכבים (מהר"מ מירזברק). והסברא ראשונה נראה לי עיקר.

לכן לפע׳׳ד נראה שמש׳׳כ הרע׳׳ק כשזה כשהב׳ בעלי דינין יתדיינו על ידי ישראל, אבל היכא דהדיינים גוים לא משמע כן.

לכן רציתי לשמוע מכם בירור על זה .

תודה רבה וברכה והצלחה על כל מעשה ידיכם.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

ודאי מדובר בסוחרים יהודים. שהרי אסור לדון בפני גויים, גם אם אינם דנים על פי חוקים, אלא פשרנים בלבד.

מקורות:

עיין בשו"ת דברי מלכיאל ח"ה סוף סי' רי ועיין בנתיבות חידושים סי' כב ס"ק יד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל