לתרומות לחץ כאן

גיוס בני ישיבות לצה"ל

מה הסיבה שחרדים לא מתגייסים לצה"ל? אנו רואים שיש מסלולים חרדים כמו "נצח יהודה" "שחר" וכו' שאלו בסיסים ללא בנות

תשובה:

שלום רב

אכן שאלה במקומה, מן הראוי להבהיר נקודה זו בימים אלו שגיוס בני ישיבות לצבא עומד על הפרק.

ראה בשאלתך יצאת מנקודת הנחה שהחרדים אינם מקיימים את חובתם הצבאית והלאומית, והבנת שהסיבה לכך היא משום שהצבא לא מתאים להם מבחינה דתית, החרדים אינם רואים כך את פני הדברים [להלן נתייחס גם לבעיה שעוררת]. יהודי דתי מאמין במה שנאמר בתורה, וכל מי שלמד אי פעם פרשת בחוקותי יודע, שהתורה מבטיחה: אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד. וכתב רש"י, אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה. כלומר, הערובה לשלום ולבטחון בארץ, היא העמלות בתורה ושמירת מצוותיה. לולי לימוד התורה וקיום המצוות אין לנו זכות אחיזה בארץ. בהמשך הפרשה שם נאמר: ואם לא תשמעו לי… אז תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה. כלומר, גם אם יהיה לנו את הצבא החזק ביותר בעולם, אם נטמא את הארץ במעשינו, לא נעסוק בתורה, נחלל חלילה את השבתות וימי החג, כשרות וכו' שאר מצוות התורה, שום דבר לא יועיל!!! הארץ תקיא אותנו!! חובה לדעת, חז"ל אמרו: אין אדם נוקף אצבעו למטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה. שום פיגוע לא יוצא לדרך ללא הוראה מלמעלה, וההוראה היא חוסר בטחון ושלוה, כפועל יוצא לאי שמירת המצוות בארץ. פשוט מאוד. כך כתוב בתורה, לא מדובר באיזו הוראה חדשה משהו של חכמי הדורות, [שגם זה דבר מחייב] מדובר בפסוקים מפורשים בתורה. כל מי שאי פעם למד את הנביא ירמיהו יודע את הדברים, שכל היציאה לגלות היתה בגלל עזיבת התורה, ירמיהו הנביא עמד וזעק לעם שיחזרו בתשובה ולא שמעו בקולו, והסוף ידוע. כך היה גם בחורבן בית שני, ש40 שנה ראו הכל שכפרת יום הכיפורים אינה מתקבלת בשמים ודלתות בית המקדש נפתחות מעצמן ועוד סימנים ולא חזרו בתשובה, וכבר 2000 שנה אנחנו בגלות בגלל זה.

יש המון מה להאריך בענין, מגילות על גבי מגילות, אבל המשפט החשוב הוא, שלפי האמונה היהודית, חוד החנית של צה"ל הוא בני הישיבות, אין סיכוי להצלחה בקרב ללא הגיבוי המסיבי של תלמידי הישיבות העוסקים בתורה, זו האמונה שלנו. בימי דוד המלך שהיה בזמנו המלך החזק בעולם, החלוקה היתה שעל כל חייל היוצא לקרב חמישה אנשים למדו תורה. כך שראשית צריך להבין שהחייל הבכיר ביותר במדינת ישראל אלו הם בני הישיבות. וזה העיקר.

מעבר לכך יש עוד כמה נקודות שחובה לדעת בענין, ראשית, צריך לדעת שבהסתכלות כוללת על צרכי האומה היום כבר כל אחד יודע, שלא רק הבטחון והצבא הוא חזות הכל, יש צרכים תרבותיים וכו', אין ספק ואדם מעמיק גם אם הוא חילוני לחלוטין חייב להבין זאת, "הגרעין הקשה" של עם ישראל המאחד את חלקי העם סביב תרבות אחת מסורת אחת תורה אלוקים וכל מה שמייחד את עם ישראל, זה הציבור הדבק בתורת ה', גם יהודי שחי במקום מרוחק בטקסס מרגיש קשור לעם ישראל במידה מסוימת לפי רמתו ומצבו, בגלל אותו גרעין קשה. יסודו של אותו גרעין הוא התורה בתפארתה, מציבור של עמי ארצות ברמה זו או אחרת לא נשרוד. עם ישראל הוא העם העתיק ביותר בעולם, עם שבאופן מופלא שמר על קשר עם כל חלקיו הפזורים על כל הגלובוס, בזמנים שבהם התקשורת כמעט ולא היתה קיימת, זה 3500 שנה!!! אין לזה אח ורע בעמי העולם! והגורם המאחד והמייצב היה תמיד, לימוד התורה פסיקת ההלכה, הספרות הענפה וגדולי ומאורי הדור. כל הסטוריון מתחיל יודע את זה. נמצא שכל הקיום הפיזי הרוחני והתרבותי שלנו טמון בהיכלי הישיבות, גם במובן החילוני של המילה, אם תסתכל באופן מעמיק מעט קדימה ואחורה.

לסיום אני רוצה לגעת מעט בנקודה שהזכרת בשאלה, הנפש היא דבר עדין מאוד, אין מציאות שאדם נחשף לחילוניות במידה רבה, אינטרנט פרוץ, וכו' והוא נשאר בעל נפש נקיה ועדינה כפי שהיה. זו עובדה. ובעסק הזה יש דרגות רבות, גם בסיס צבאי כביכול חרדי לא יועיל, כאשר האוירה היא צבאית ולא ישיבתית, הפיקוד הוא תמיד מלמעלה, השאיפות הם לא בתורה אלא בחיי צבא וכו', תלמידי חכמים קשה מאוד להוציא מזה, איתני רוח ועדיני נפש צריכים לחיות חיי תורה, שהשאיפות שלהם יהיו בתורה וכו'. ולכן הן במובן הלאומי כפי שהזכרנו והן במובן הפרטי לא ניתן לבקש מאדם חרדי לשלוח את בניו לצבא. אדם חילוני מקדיש לצבא שלוש שנים מחייו, אדם חרדי שבמקום ללכת לישיבה ילך לצבא מקדיש כאן את כל השקפתו, את עדינות נפשו ואת עתידו, ובעצם חלק חינוי ומרכיב חשוב בכל חייו. לא ניתן לדרוש זאת מאף אדם.

אני משוכנע, שאם נבין איש לליבו של רעהו וננסה להכנס לחייו ופנימיותו של השני נחיה חיים מאוד יפים כאן כולנו יחד עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו.

בהצלחה

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,

    תלמיד ישיבה (חרדי/דתי לאומי וכו') שהולך לצה"ל יש בזה עניין של ביטול תורה? במדובר שנפשו חשקה בתורה והוא עמל בה במסירות

  2. כל אחד יעשה כהוראת רבותיו. אני כתבתי את השקפת עולם החרדית כפי שנחלנו אותה מרבותינו החזון איש הרב מבריסק הגרא"מ שך הגר"ע יוסף ושאר גדולי התורה אשכנזים וספרדים וגדולי ראשי הישיבות ב70 שנים האחרונות, או מעט יותר – מאז יסודן של המחתרות לפני קום המדינה ועד ימינו אנו. כמובן שאין בכל הנ"ל כדי להוריד במשהו מזכותם של החיילים המוסרים נפש על הגנת העם והמולדת, אבל מי שיכול לסייע להגנת העם יותר – על ידי לימוד התורה, והוא מתגייס לחייל פחות משמעותי מכפי יכולותיו, זה בהחלט חבל… כמו כן חשוב לדעת, שכל מה שכתבתי היה בסיטואציה שבני הישיבות היו הולכים כולם לצבא והיו שם יחידות על טהרת הקודש, לפי המצב כיום, גם ביחידות של הנח"ל החרדי האוירה אינה ישיבתית כלל, והיא עלולה לפגוע בלי ספק ביראת שמים הטהורה.

  3. אני עדיין לא מבינה איך מיישבים את דברי משה שאמר "האחיכם יוצאים למלחמה ואתם פה"? או את דברי הנביאה דבורה שיוצא מדבריהם שכן צריכים למסור נפש יחד עם כלל ישראל.
    בנוסף, בהתייחס לטעם הראשון בתשובתך. אחדות עמ"י היא גם מצווה מן התורה. האחדות והנשיאה בנטל הגיוס הינה קיום תורה למעשה. ואפשר לשלב לימוד במקביל .

  4. הציטוטים שהבאת לא אמורים במי שמשרת את עם ישראל בכל ההווה והעתיד בלימוד תורה, אלא במי שכביכול רצה לשבת בנחת בביתו עם הצאן על זרי הדפנה ולתת לאחיו להלחם לבד, כך שלא הבנתי את הקשר בין הדברים. כשקוראים פסוק צריך לבדוק על מה נאמר.
    נראה שלא קראת היטב את הקישור שנתתי לך, שהרי כבר הבית יוסף – הכסף משנה מעיד על זמנו הדור של לפני 500 שנה שלא ניתן באופן זה להגיע לרמה תורנית נאותה, ומה נאמר אנחנו… והעובדות מוכיחות אגב את הפרחיה התורנית ברמה הגבוהה שיש בקרב הציבור החרדי לעומת ציבורים אחרים שכן מתגייסים [ואני מדבר על אלו שנשארים תורניים, לא על אלו שהצבא מותיר בהם חותם לנצח… שזו כבר בעיה אחרת]. אלו דברים פשוטים שמי שמצוי בלימדו יודע אותם על בשרו, את פשוט לא בתוך העסק הזה ולכן נראה לך שניתן לעשות הכל יחד… לימוד אינו קריאת פרקי תהילים, זה להיות שקוע במשהו עד הצואר וליפול עייפים למיטה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל