לתרומות לחץ כאן

ייבוש בגדים בשבת / פתיחת אריזות בשבת

1) יש לנו מיחם בבית,שדולק בשבת. יש כאלו ששמים את המגבות הרטובות על המיחם וככה הם מתייבשות.אני חושב שיש בכך חילול שבת כי בעצם המים מתבשלים ומגיעים לחום שהיד סולדת בו ומתאדים,נכון?
2) ואם שמו על המיחם מגבת רטובה, האם יהיה אסור להוציא מיים מהמיחם, כי בעצם אני אולי גם גורם בזה לחימום יתר של המים שבמגבת או משהו כזה,האם הדבר כך?
3)האם בשבת מותר להשאיל דבר מה לאדם אחר,כגון לתת לו חולצה ללבוש או שישתמש בדבר שלי וכד'?(כי הבנתי שמתנה לתת זה בעיה בשבת ויש בזה פרטי דינים שונים)
4)אם יש דבר מאכל בתוך כמה שקיות,נניח חטיפים בתוך מארז של 10 חטיפים, האם מותר לקרוע את המארז כדי להגיע לחטיף ולפתוח את השקית שלו? וכן דבר מאכל שמגיע במארזים,או שיש כמה כיסויים, האם יש בכך בעיה?
5)אם נגמרת החבילה של הנייר טוואלט בשבת,נייר חתוך, ויש שמה עוד חבילה שלא נגמרה, האם זה שאני לוקח את החבילה שנגמרה וזורק אותה לפח יש פה בורר?

תשובה:

שלום רב

1. אסור לייבש בגדים בשבת על גבי מיחם או כל מקור חום אחר, משום שהמים שבתוכם מתבשלים, ואף שהם מתאדים ואינם בעולם אין בכך כדי להתיר, כמבואר בשולחן ערוך בסי' שא סעי' מו על פי המרדכי.

2. אין סיבה שהוצאת המים תגרום לחימום יתר.

3. מותר להשאיל, ואדרבה, באופנים מסוימים בהם הותרה קניית חפץ בשבת, כמו לצורך סעודת שבת, הורו חכמים שלא יזכיר לשון מכירה אלא לשון השאלה שהיא מותרת בשבת.

4. מותר לפתוח אריזות אלו בשבת, כיון שאינם כלי בעל חשיבות, אולם יש להחמיר בזה באריזות שיש משמעות לפתח הנעשה בהן כמו שקית חלב, שיש לפתוח רק פתח דק מאוד או פתח בלתי מבוקר, וכן ראוי להחמיר בקופסאות שימורים לקלקל אותן על ידי חור למטה לפני הפתיחה. וראה פרק מיוחד בס' שמירת שבת כהלכתה על האריזות השונות ודיניהן.

5. כאשר יש רק שתיים אחת ליד השניה לא נראה לי שזה נחשב כתערובת, ומותר לזרוק את השניה. אבל אם האריזה הריקה מעורבת עם כמה חבילות מלאות בתוך שקית אחת, יש לחשוש כאן לאיסור בורר ואין להוציאה בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל