לתרומות לחץ כאן

מי ששמע הבדלה בבית הכנסת האם יכול לעשות הבדלה בבית

אפשר לעשות הבדלה בבית כנסת ואחר כך בבית? ??

תשובה:

שבוע טוב,

מי ששמע הבדלה בבית הכנסת, יצא ידי חובת הבדלה, ואינו עושה שוב הבדלה בבית . אלא אם כן הוא רוצה להוציא אחרים שהיו בבית ולא שמעו עדיין הבדלה.

אולם אם רק האישה לא שמעה הבדלה, עדיף שהיא תעשה לבד. אם אין לה גבר אחר שהיא יכולה לצאת ידי חובת הבדלה ממנו. לכן אדם שיודע שאשתו בבית עדיין לא שמעה הבדלה. עדיף שיכוון לא לצאת ידי חובת הבדלה בבית הכנסת. ואז הוא יכול לעשות הבדלה בבית ולהוציא ידי חובה את האישה.

מקורות:

על חיוב נשים בהבדלה נחלקו הדעות כפי שתוכל לראות כאן, כמו כן נחלקו הדעות אם יש דין ערבות לנשים, כלומר אף שבדרך כלל אדם שיצא ידי חובת קידוש או הבדלה רשאי לעשות שוב הבדלה כדי להוציא את חברו ידי חובתו, יש מחלוקת בין הפוסקים אם דין זה קיים גם כשהוא רוצה להוציא אשה, ראה רעק"א ודגול מרבבה בסי' רעא לגבי קידוש, כך שמשתי סיבות אדם שכבר יצא ידי חובת הבדלה לא כדאי שיעשה שוב לאשתו: א. יתכן שהיא פטורה מכך וזו ברכה לבטלה. ב. יתכן שאדם שכבר יצא ידי חובה אינו יכול להוציא אשה ידי חובתה. ואף שבשני הנדונים הללו העיקר להלכה שניתן לעשות זאת, כלומר נשים חייבות בהבדלה, ואיש יכול להוציא אה גם אם כבר יצא ידי חובתו, לכתחילה יש לחשוש לדעת החולקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל