לתרומות לחץ כאן

הזמנת מחלל שבת לסעודת חג

שלום וברכה,

לצערי הרב, גיסי מסיבות שונות החליט לפרוק מעליו עול תורה ומצוות והוא סיפר לי בצורה מפורשת שבשבתות וחגים הוא נוסע ברכב רחמנא לצלן וכו'.
אנו מארחים את חמי וחמותי בראש השנה וגיסי שאל אותי אם במידה והוא יתארח בביתנו בחג, האם הוא יוכל לנסוע במהלך החג ולא להשאר לכל החג והשבת.
עניתי לו אינסטנקטיבית שהדבר מבחינתי הוא בעייתי. האם נהגתי נכון?האם צריך לאפשר לו לבוא והוא יוכל לנסוע בעיצומו של יום הדין?
האם מותר לי להתייעץ על כך עם אחיו ואולי להכשל בעוון לשה"ר?השיחה עם אח של גיסי תהיה אך ורק לצורך קירובו של הגיס.

תודה

תשובה:

שלום רב

ראשית יש להקדים שיש כאן בעיה נוספת, שכן חכמים אסרו להזמין גוי לסעודת החג גזירה שמא יבשל בשבילו בחג כמבואר בשו"ע בסי' תקיב, ובמשנה ברורה שם הובא שדין זה נוהג גם באדם המחלל שבת בפרהסיא.

אמנם נקטו הפוסקים שבזמן הזה יש מקום להקל בזה מכמה טעמים: או מחמת הסיבה שאין חשש שמחמת ההזמנה יבוא להרבות בבישול עבור יהודי. או שלמחללי שבת בזמן הזה אין דין מומר אלא דין תינוקות שנשבו, ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל (באשרי האיש יו"ט אות ז) מובא שסובר שהמשנה ברורה לא דיבר על תינוקות שנשבו. וידועים דברי הבנין ציון (החדשות סימן כג) והחזו"א (יו"ד סימן ב ס"ק טז) שלחילונים בזמן הזה יש דין תינוקות שנשבו. וביותר נקטו שאף אם כל מחלל שבת כן מוגדר כמומר, אדם הרוצה להתארח ולחוות סעודת חג אין לו דין מומר. במקרה שלך טעמים אלו אינם מועילים כיון שמדובר באדם שחזר בשאלה ואינו נחשב כתינוק שנשבה, וכמו כן רצונו להשתתף בסעודה הוא מחמת הקשר המשפחתי ולא משום כבוד החג.

ובציץ אליעזר (חלק ח' תשו' יז) האריך להוכיח שכל דברי המשנה ברורה הם רק על בישול ממש אבל להזמין אין חשש כי רק בנכרי חוששים שעל ידי ההזמנה יגיע לבישול אבל לא בישראל. ולדבריו יש להקל גם במקרה שלך.

ר' שלמה זלמן אויערבך זצ"ל (שולחן שלמה יו"ט סי' תקיב אות יב) התיר להזמין לליל הסדר כשהמטרה היא לצורך קירוב רחוקים. ובתשובות והנהגות (חלק ה סי' קנא) הביא היתר זה על כל סעודת יו"ט.

מעתה ניגש לשאלה שעוררת בנוגע לנסיעה בשבת, נראה ברור שאם ידוע שהוא יסע בחג אין להזמינו. תוכלו להזמינו לכל החג כאשר יש ספק שמא יסע באמצעו אבל לא כשברור שכך יעשה. הרחבה בכל הענין הזה ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל