לתרומות לחץ כאן

אדם שגילה הצהרה ישנה של סבא שלו המעידה כי הוא לוי

שלום וברכה!!! לאחרונה אבי הוציא תעודת נישואין של הוריו לאיזה עיניין שהוא היה צריך וראיתי בתעודת הנישואין שסבי היה לוי ביקשתי מהרבנות ששם נרשמו שיפתחו את תיק הנשואין ויבדקו והם שלחו לי את ההצהרה של לפני הנישואין שגם שם רשום שסבי לוי האם אפשר להסתמך על זה ולהתחיל להתנהג כלוי? אין גם עם מי לברר את העיניין מבחינה משפחתית. מחקה לתשובה תודה ויום טוב

תשובה:

שלום רב,

לכאורה השאלה היא מצד פדיון הבן, וגם כמובן לצורך עליה לתורה. מצד פדיון הבן, מחמת הספק הייתי מציע בכל מקרה לפדות בלי ברכה. שהרי עד כה הוחזקת כישראל.

לגבי העליה לתורה, נראה כי אם הסבא היה שומר תורה ומצוות, והוא הצהיר על כך שהיה לוי, ניתן לסמוך על כך שתעלה לתורה כלוי.

מקורות:

ראה בשו"ע אבה"ע סי' ג' סעי' א', שם הובא הגמרא בכתובות שאדם לא נאמן להעיד על כהונתו, שחז"ל חששו שמא הוא רוצה להתהדר בכהונה לא לו.. ולאכול תרומה. אולם הובא שם בבית שמואל שהיום נוהגים בכל מקום שסומכים על אדם שאומר שהוא כהן כדי לעלותו ככהן לתורה. וזה מעשים שבכל יום. ואם בכהונה סומכים עליו, כש"כ לגבי לוי – להעיד על עצמו שהוא לוי. לכן אם הוא מצהיר כי הוא לוי, וגם היה שומר מצוות כלומר, הוא גם מודע למשמעות של "לוי" וגם נאמן כדין ע"א באיסורין. לכן ניתן לסמוך על הצהרתו. אולם אם הוא אינו שומר מצוות, והיה מחלל שבת, לכאורה אין לו כל נאמנות כלל, ראה כאן שהרחבנו בנושא. ועדיין צ"ע בזה אם ברור שהוא היה מודע היטב למושג 'לוי'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל