לתרומות לחץ כאן

האם גוי עם עם יהודיה (פנויה או אשת איש) הילד ממזר?

שלום כבוד הרב,

—-הקדמה: —

(1) אימי יהודיה וכל משפחתה יהודיה, ואף מספר אנשים ממשפחה שהיו שומרי תורה ומצוות מתו על קידוש השם בזמנו.

לעומת זאת- אבי גוי

שמעתי שלל פירושים ופילפולים בעניין וברצוני להבין לעומק העניין מה הדין איתי לפרטי פרטים.

מצד אחד ידוע לי שילד שבא מיחסי כרת או בית דין, דינו ממזר, שכן מקורו בקליפה. למעט מקרה יחידי שבא ילד שאימו נכנסה להריון בעת נידה, או להבדיל נישאה בעת נידה שאז נפסק כי איננו ממזר וזהו המקרה היחיד. זה בעניין – ילד שנולד מאיסורי כרת או בית דין.

להבדיל מכך יש את הפירוש של חז"ל שמדברים על סיפורה של אסנת לדינה , שהייתה בת דינה משכם בן חמור- שכן איננה נחשבת ממזרה, אביה היה גוי ואימא יהודיה.

(2) אוסיף כמה פרטים חשובים, כיום אני נמצא בעליה רוחנית..שכן מחיי חילוניות גמורים אני קורא 3 תפילות ביום,תפילין, אשר יצר, ברכות מזון, שמירת שבת,מוסר,עבודה על המידות ממש, וכיוון שאני לומד באוניברסיטה..קובע עיתים לתורה כשעה ביום וגם ביום שבת…
בהמשך לכך מזכה את הסובבים, ובעקבות כל זה אימי ועוד בחורה שאני מכיר שומרות שבת קוראות תפילות מדליקות נרות שבת- ובגדול חזרו בתשובה בעקבות טיפטופים רבים ממני לאורך השנים ממש מחסד השם בעקבות התקרבות תקופת המשיח- שעכשיו זה הזמן, לאחר חיים שלמים של חילוניות גם מצידם.

(3)בנוסף ידוע לי שעניין הממזר זהו שד שמועבר בעת הלידה מהאם לבן.
אספר לרב סיפור מבהיל שבעקבותו אני רואה עצמי כבעל תשובה כיום.
בעוונותי הרבים הייתה לי בת זוג בעבר, לא אכנס לפרטים…רק אציין שאימה התעסקה בכישופין ודברים מבהילים אחרים, לאחר תקופה הרגשתי שמשהו לא בסדר, ביום בהיר אחד התחיל החדר להסתובב לי וחודש ימים הייתי מפחד לישון בחדרי ממש, הרגשתי שהחדר נסגר עלי, לאחר החודש – הייתי חי במעין ערפל לאורך כ3 שנים ולא הבנתי מה העניין,לא מרוכז, מדוכדך ומרגיש בתוך בועה מפחידה ומרגיש שאני ממש משתגע…הסתובבתי הרבה רבנים מקובלים בישראל וקיבלתי לבסוף את הידיעה שיש עלי שחור, ועלי מהר מהר להתחזק באמונה…התחלתי לבכות לקדוש ברוך הוא ואז התחלתי לקרוא קריאת שמע בפעם הראשונה…התחזקתי ממש וגיליתי את עולם התורה, כל תפילה הייתה עם דמעות להשם שירחם עלי..
לאחר כשנה וחצי של עבודה ממש על המידות ושיעורי ובכי מר, לילה אחד, חלמתי שיצא ממני חרק עצום ושחור בלילה מהגוף,אני אינני אדם מדומיין שמאמין במעשיות יותר מידי, אבל לאחר מחשבה, הבנתי שבעת החלום נתנו לי להרגיש שזה ממש מציאות, ולא הרגשה של חלום רגיל…ומאותו יום אני אדם חדש, הרב שלי אמר שהשחור (נשמה מהטומאה) יצאה ממני, לאור ההתקרבות שלי לקדושה לא יכלה להשאר יותר בגופי

(4) יש לי אחות גדולה ממני, לאחר שאימי ילדה אותה כימעט חוותה מוות בעת הלידה, צעקה ואמרה "לעולם לא ארצה ללדת יותר", היא התחרטה על המעשה וממש רצתה לחזור מדבריה, היא בכתה לקדוש ברוך הוא בזמנו לילה לילה שיזכה אותה בבן (בזמן היותה חילונית גמורה), עד אשר נכנסה להיריון לאחר כ10 שנים ונולדתי אני.

אני יודע שאסור להחליף רבנים בעת שאלת שאלות, או לפחות באותו הנושא, כך למדתי מספר 'עין יעקב', שאלתי שאלה דומה אך ללא פירוט רב מהידברות…והוא ענה לי שאין אני נקרא ממזר אלא פשוט יצאתי מהקליפות הכבדות ולכן יהיו עלי נסיונות כבדים יותר (ואכן כך המצב)
ולהפך, שאני האור שיוצא מתוך החושך ושאני יכול להגיע לדרגות עצומות של קדושה, שאני נשמה גבוהה.
עפ"י דבריו של הרב בנימין שמואלי שליט"א – אך אציין שוב, ללא פירוט של מקורות והרחבות בעניין, הוא ענה לי פשוט כך.

(4) אסיים ואומר, שכל כולי מתהווה לקדוש ברוך הוא ואני לא יכול לשרוד ולו יום אחד ללא תפילה כי אז כל עולמי קורס.
מה גם שלא מזמן גיליתי שעברתי ברית מילה רק בצורת ניתוח וללא ברכה בהיותי פעוט.
גם בעניין זה יצרתי קשר עם ארגון בעצת הידברות, שעשה לי הטפת דם וברכה ואמר לי כי באשר אני מאם יהודיה אני יהודי כשר, וגם איסור הכרת שהיה עלי משום שלא עברתי ברית כהלכה נעלם עכשיו, לאחר ההטפה.

אבל העניין ששמעתי מהרצאה של הרבה מאיר אליהו שליט"א מציק לי מאוד, שאמר שכל ילד שנולד מאיסורי כרת או מאיסורי בית דין – נחשב ממזר
עם כל זאת, הוא לא פירט בעניין יהודיה שנישאת לגוי- ואולי בעניין זה יש פסיקות אחרות, ואינני יודע אותם והדבר מציק לי מאוד

—השאלות—
האם אותו שחור, שלבסוף יצא ממני ממש, זה אותו שד של הממזרות ?
האם אני בכלל אינני ממזר ?
אלו הן עיקר שאלותי, ברצוני לדעת מה באשר לגורלי
ומקווה מאוד שלא אלך לגיהנם ואשאר שם ח"ו בעת ביאתו של המשיח אוי לי אוייי ליי מיום הדין…

בבקשה כבוד הרבה עזור לי בעניינים אלו, אני מאוד מבקש שתתייחס לכל סעיף בתשומת לב וכובד ראש, שום אגיד שאינני אדם מדומיין ומחפש מיסטיקה ח"ו למעט מה שרבנים אמרו לי בעניין השחור וכו', רק מה שהתורה אומרת ולא מעבר.

תודה רבה על תשומת הלב,
דוד

תשובה:

שלום רב,

אני רואה בילבול גדול אצלך…

אתה צריך להבין, כל נושא ההלכה נקבע רק במסגרת ההלכה, ולא ע"י כל מיני מושגיים קבליים, שלי אין הבנה בהם, ואינך צריך לעסוק בהם – בעצם ללא כל הבנה.

גוי הבא על בת ישראל זו סוגיא ערוכה ביבמות מה שם נחלקו אמוראים האם הילד הוא ממזר או לא. ולהלכה נפסק כבר בגמ' שם וכמובן ע"י כל הפוסקים, כי גוי הבא על בת ישראל, הילד כשר לגמרי.

מקורות:

ראה שם ביבמות מד,ב – מה,ב. שנחלקו בזה תנאים ואמוראים. ומסקנת הגמרא שם: "והלכתא עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר, בין בפנויה בין באשת איש".

ובטעם הדין, נחלקו הראשונים. בגמרא מבואר ששני הצדדים למדו דין זה מאשת אב שהבן הנולד ממנה – ממזר. גירסת רב האי גאון כפי שהובאה ברשב"א: "מאן דמכשר סבר כאשת אב מה אשת אב שזרעו מיוחס אחריו הולד ממזר לאפוקי האי שאין זרעו מיוחס אחריו והולד כשר". וביאר הרשב"א לפי זה טעמו של המתיר, שדווקא במקום שהוא מיוחס אחר האב שייך פסול ממזרות. אבל במקום שאינו מיוחס אחר האב כמו גוי ועבד שבאו על בת ישראל שרחמנא אפקריה לזרעיה ואין הולד מיוחס אחריו, אין פסול ממזרות.

אולם גירסת הגמרא כפי שהיא לפנינו היא: "מאן דפסיל, סבר מה אשת אב דלא תפסי בה קדושין הולד ממזר, אף כל דלא תפסי בה קדושין הולד ממזר. ומאן דמכשר סבר, מה אשת אב דלדידיה לא תפסי בה קדושין לאחריני תפסי בה קדושין, לאפוקי עובד כוכבים ועבד דלא תפסי בהו קדושין כלל". והקשה הרשב"א, לכאורה זה תמוה מאד, הרי הסברא אומרת שאם בגוי בעבד כלל לא תופס קידושין אפילו לא באחרים, זה חמור יותר ממקום שתופס קידושין לפחות באחרים, ומדוע איפוא הגמרא כותבת סברא זו להקל שבנו של הגוי אינו ממזר? וביאר הרשב"א, כי באשת אב שלכולם יש קידושין, ורק במקרה זה אין הקידושין תופסים, בהכרח שהסיבה היא משום חומרא דערוה, ולכן גם הולד ממזר. אולם בגוי ועבד שלא תופס קידושין גם לא לגבי אחרים, א"כ אינו משום חומרא דערוה ולכן אין הולד הנולד מהם ממזר.

והקשה בקובץ הערות (סי' לז אות א'), הרי בגוי שבא על אשת איש, ודאי זה חמור כמו ישרא שבא על אשת איש, א"כ למה יגרע דינו של הגוי שבא על א"א שאין הולד ממזר. וביאר כוונת הרשב"א, שדווקא במקום שהאיסור הוא המונע מהקידושין לחול כמו באשת איש, אז יש ממזרות. אבל גוי שבא על אשת איש לא עצם האיסור הוא המונע מהקידושין לחול לכן הנולד ממנו אינו ממזר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא רשום פה את שם הרב שענה לי,ובכן כבוד הרבה אני מודה לך מאוד הסרת אבן כבדה מליבי
    המון תודות לך, חיזקת אותי להמשיך בעבודה על המידות ולהמשיך את תהליך החזרה בתשובה.
    רב תודות ממש

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל